vrouwelijke componisten Women Composers Archives for February 2017 | news
 
February 2017

Maryanne Amacher in Sonic Acts Festival 2017

Het Stedelijk Museum is een van de locaties waar het Sonic Acts Festival neerstrijkt. Op vrijdagavond 24 februari biedt het museum been podium aan geluidskunstenaars, die samen op vernieuwende wijze een uitvoering tot stand brengen van het werk The Mini Sound Series van Maryanne Amacher (1938-2009). Deze Amerikaanse componist is een pionier op het gebied van geluidskunst en staat bekend om composities die een meetbare invloed hebben op het denkvermogen. Haar composities komen alleen tot hun recht als deze met uiterste precisie worden gespeeld, ditmaal door Amy Cimini, Bill Dietz, Kabir Carter, Keiko Prince, Sergei Tcherepnin, Stefan Tcherepnin en Woody Sullender.
vrijdag 24 februari 2017 - 18.30 uur
Stedelijk Museum, Amsterdam

New CD - Edie Hill

The choral music of Minnesota-based composer Edie Hill (New York, 1962) shines on CLAY JUG, an album of her choral work spanning 15 years. It is a compendium of large and small works for a cappella choir and choir accompanied by chamber ensemble. Though the works featured on CLAY JUG vary in scope, they all demonstrate Hill’s keen sensitivity to ensemble texture and harmonic density, as well as the incorporation of text across four languages. Working from a broad color palate to create atmosphere, motion, and drive within the confines of strong structure, she creates a signature “sustained intensity” and sense of urgency. Hill beckons, dares - almost demands - that the audience “listen!”
Navona Records 6073

Composer's Treat - Anna Veismane

Aspasia Nasopoulou heeft de Letse componiste Anna Veismane uitgenodigd voor een Composer’s Treat. Ze zal 19 tot 25 februari op Buitenwerkplaats verblijven om nieuwe stukken te componeren. Anna is een bijzonder nieuwsgierige en productieve componist, actief in Letland en heel Europa. Ook is ze betrokken bij educatieve projecten, inspireert en ondersteunt ze jonge componisten.
Anna Veismane zal samenwerken met de Nederlandse harpspeler en zangeres Ekaterina Levental, composing a new piece for Ekatarina! Zaterdagavond 25 februari is er een afsluiting van deze periode, in Amsterdam.
Als je hierbij wil zijn, laat ze het zo snel mogelijk weten! info@buitenwerkplaats.nl

Concerto della Donne - L’amante segreto

Een bijzonder concert met bijzonder instrumenten en componisten!
Op het programma liederen van Maddalena Casulana, Barbara Strozzi, Chiara Margarita Cozzolani en instrumentaal werk van Isabella Leonarda. De musici:
Annemiek van Zeben – alt
Brigit de Klerk – mezzosopraan & blokfluiten
Sarah Haynes – violone
Paula Quint – luit & arciliuto
Toegang € 5,-; kinderen zijn welkom en mogen gratis mee. Na afloop nog volop gelegenheid om na te praten bij een glas en lekkere (gratis) hapjes.
19 februari 2017 om 15:00 uur in De Nieuwe Coenen, Amsterdam

Ten Dipoles - Aspasia Nasopoulou

Ten Dipoles ging in premiere tijdens November Music 2016. Het zijn tien muzikale miniaturen voor zesentwintig verschillende blokfluiten. Aspasia Nasopoulou schreef die werk voor het gerenommeerde blokfluitkwintet Seldom Sene. Zij baseerde zich daarbij op de voor-Aristotelische theorie van ‘dipolen’ die als basisprincipes van alle elementen gelden. Een tuin van bewegende en trillende automaten en aerofonen vormen het decor van Ernst Dullemond en Horst Rickels, waarin het blokfluitkwintet moet laveren tussen allerlei dipolen als goed/slecht, gewoon/vreemd, vrouwelijk/mannelijk, stilstand/beweging, licht/duister en vierkant/rechthoekig.
Vooraf is er een introductie door muziekpublicist Thea Derks.
Orgelpark - zaterdag 19 februari 2017 - 14.15 uur

Volgende uitvoering van Ten Dipoles - 26 maart 2017 om 13.30 & 14.30 uur
Museum De Pont in Tilburg

Annelies Van Parys - nieuw werk

Het Kanaal is nieuwe voorstelling met muziek van Annelies Van Parys.
Op het strand bij Calais maakt een vluchteling zich klaar om Het Kanaal over te steken, zijn toekomst tegemoet. Op de krijtrotsen aan de overkant neemt een transseksuele vrouw afscheid van het leven. In de tragikomische muziektheatervoorstelling Het Kanaal komt het tot een verrassende dialoog tussen beide. Annelies van Parys componeerde muziek op een recent teruggevonden theatertekst van William Shakespeare en eigentijdse commentaren van schrijfster Gaea Schoeters.
 
Het Kanaal is een productie in opdracht van het Antwerp Queer Arts Festival, Operadagen Rotterdam en Muziektheater Transparant.
13 mei 2017, 15:00 & 19:00 Operadagen Rotterdam – wereldpremière
12 mei 2017, 19:00, Operadagen Rotterdam – music only
11 mei 2017 17:00 Operadagen Rotterdam (besloten)
29 april 2017 Opera21, deSingel Antwerpen, avant-première
19 februari 2017, 20:00 Antwerp Queer Festival, Rataplan Borgerhout, sneak preview
18 februari 2017, 15:00 Antwerp Queer Festival, Rataplan Borgerhout, sneak preview



Componistenportret: Calliope Tsoupaki

Het Orgelpark gaf Calliope Tsoupaki een compositieopdracht en de première van Exodion is de aanleiding voor dit componistenportret.
Programma:
- Psalm: Enite ton Kyrion (orgel en tenor)
- Mania (viool)
- Psalm: O Theos voithos imon (orgel en tenor)
- Pianoforte (piano)
pauze
- Narcissus (piano en viool)
- Exodion (orgel en tenor, wereldpremière)
Musici:
Gerard Bouwhuis, piano
Heleen Hulst, viool
Marcel Beekman, tenor
Laurens de Man, orgel
Het Orgelpark: zaterdag 18 februari 2017 om 20.15 uur

3 Wereldpremières - Carola Bauckholt en Christina Kubisch

Drie nieuwe werken, in opdracht geschreven voor het Muziekgebouw aan het IJ, van de vooraanstaande Duitse componisten Carola Bauckholt en Christina Kubisch. Zij maken in hun nieuwe composities met aard- en onderwatermicrofoons de wereld van elektromagnetische golven en ultrageluid hoorbaar. Voorafgaand aan de première vindt een openbare repetitie plaats.
In hun nieuwe composities onderzoeken ze, ieder op eigen wijze, de wereld van elektromagnetische golven en ultrageluid.
Carola Bauckholt experimenteert graag met klanken en verbanden die ze nooit eerder heeft gehoord. Haar nieuwe Point of Presence verwijst naar een knooppunt binnen een communicatiesysteem dat verbindingen tot stand brengt tussen verschillende schakelcentra voor data- en spraakverkeer.
Christina Kubisch brengt in haar twee nieuwe composities verschillende werelden samen; van instrumentale muziek en van geluid, veldopnames, soms ook spraak of video. Zo schept zij een zeer persoonlijke muzikale taal, vaak met subtiele humor.
__
Uitvoerenden: Nieuw Ensemble, Ed Spanjaard dirigent
donderdag 9 februari 2017 / 20.15 uur - Muziekgebouw a/h IJ
(inleiding om 19.15 met Joël Bons en de componisten)
__
Openbare repetitie op dinsdagmiddag 7 februari 12:30 uur
Op dinsdagmiddag 7 februari organiseert het Muziekgebouw een openbare repetitie rondom deze drie wereldpremières (aanvang 12.30 uur Grote Zaal, toegang gratis na aanmelding). Het programma wordt voorafgegaan door een inleiding waarin muziekpubliciste Thea Derks in gesprek gaat met Carola Bauckholt en Christina Kubisch.