vrouwelijke componisten Women Composers Archives for June 2017 | news
 
June 2017

Koorbiënnale 2017 - Openingsconcert

Voor het openingsconcert van Koorbiënnale 9 worden a cappella zang, dans en architectuur samen gebracht in een doorlopende ‘happening’ van klank, beweging en ruimte. Het vermaarde 12-stemmige Latvian Radio Chamber Singers (het kleinere ensemble van leden van het Lets Radiokoor, dat zich uitsluitend over de nieuwe muziek ontfermt) gaat een spontane samenwerking aan met Maurice Causey. Deze alom bekende choreograaf en meester van de improvisatie zal, samen met twee andere dansers, een deel van het gezongen repertoire vergezellen met - volledig geïmproviseerde – dans.
Met muziek van o.a. Kaija Saariaho en Santa Ratniece.
30 juni 2017 om 20.30 uur - GROTE OF ST. BAVOKERK,Haarlem

Kate Moore wint
Matthijs Vermeulenprijs 2017

Kate Moore (1979) ontvangt de prestigieuze Matthijs Vermeulenprijs voor haar werk The Dam, oorspronkelijk geschreven in opdracht van The Canberra International Music Festival, Australië in 2015. Maar in 2017 heeft het Engelse ensemble Icebreaker Moore de opdracht gegeven de compositie te herschrijven. Deze versie ging op 22 februari 2017 in Nottingham, Verenigd Koninkrijk in première en krijgt de Matthijs Vermeulenprijs. Kate Moore ontvangt de prijs op 2 december 2017 tijdens het Haagse festival Dag in de Branding.

Call for Works: EMU Festival, Rome

The Electronic Music Department of Conservatory Santa Cecilia of Rome presents the 10th edition of EMUFest - International Festival of Electroacoustic Music.
22-28 October 2017 More details here>

New CD - Anne van Schothorst

De internationaal geprezen componist Anne Vanschothorst (1974) werkt voor het indie label HSM (HARP AND SOUL MUSIC) en behoort wereldwijd tot de meest creatieve en onconventionele harpisten. Zij produceert originele muziek - met de harp als basismateriaal - voor film, multi-media en kunstprojecten.
Haar nieuwe cd Beautiful World is een bonte verzameling van 11muzikale landschappen (harPoems) voor harp in combinatie met bass, slagwerk, clarinet, orgel, cello en stem. Over de hedendaagse klassieke harp-klanken zijn sound on sound improvisaties opgenomen. De artiesten geven dan een antwoord op de harpmonologen. Meer info hier: Harp and Soul Music

MAZE Festival 2017

Een festival rondom geluidstextuur en ‘field recordings’
Het in Amsterdam gevestigde ensemble MAZE speelt en ontwikkelt muziek die niet vastligt in een partituur maar die wordt gegenereerd door open vormen, hybride notaties of interactieve technologie. Na eerdere projecten met Robert Ashley, Christian Marclay, Annea Lockwood en Michael Pisaro presenteert MAZE een festival rond geluidstextuur en field recordings. Op het programma op 1 juni in Splendor Amsterdam muziek van o.a. Annea Lockwood, Rebekah Wilson, Pauline Oliveros en nieuw werk van Barbara Ellison.
1 juni 2017 om 20.30 uur - Splendor Amsterdam
2 juni 2017 om 20.30 uur - Bimhuis Amsterdam

Holland Festival Tips van Radio Monalisa

Huba de Graaff maakte een retropera van het Prettig Gesprek dat Theo van Gogh voerde met kuntenaarduo Gilbert & George in 1997. Volgens Huba de Graaff is in de evolutie de menselijke spraak ontstaan vanuit zang. In de opera wordt de tegenovergestelde beweging gemaakt: de zang ontwikkelt zich vanuit de gesproken tekst. Gezongen krijgen de woorden uit 1996 een andere lading. Spontane uitspraken over kunst, seks of religie krijgen een epische dimensie. Voor de componist staat het interview symbool voor een verloren gegaan tijdperk, waarin kunst een grote mate van vrijheid genoot.
Huba de Graaff - The Naked Shit Songs - a retropera
Stadsschouwburg Amsterdam: 22 & 23 juni 2017, 20.00 uur (inleiding om 19.15 uur)

Op 24 juni, een dag lang, van ‘s middags tot diep in de nacht, vindt in ­Het Concertgebouw een bruisend minifestival plaats. Tijdens de Holland Festival Proms zijn vijf concerten en een installatie te zien.
Temple of Time is een rituele installatie en compositie van Sinta Wullur en regisseur Miranda Lakerveld. Centraal in het werk staat de gamelan die in 1995 in opdracht van Wullur werd gebouwd. Anders dan bij het Indonesische instrumentarium staan
de gongs en gongketels in de Westerse (diatonische) stemming. Maar net als in de oorspronkelijke gamelans bepaalt het register van de verschillende instrumentgroepen binnen het ensemble het tempo van de muziek die erop gespeeld wordt. Zo werkt de gamelan als een klok, waarin de grootste (en dus diepste) gongs de langste cyclus volgen, terwijl de hogere instrumenten sneller bewegen.Temple of Time is een overrompelende en meditatieve ervaring voor jong en oud.
Concertgebouw Amsterdam: zaterdag 24 juni 2017,15.00 uur (inleiding om 14.30)

Sacred Environment is een grensverleggend nieuw werk van Kate Moore geschreven in opdracht van het Holland Festival en NTR Radio. Het is een oratorisch drieluik voor sopraan, didgeridoo, koor, orkest en een visuele VR-installatie. In het werk belicht zij de Hunter Valley in Australië, grondgebied van de Australische Dharug-, Darkinjung- en Wonnarua-stammen en een gebied dat vanwege zijn mythologische en spirituele lading een bijzondere betekenis voor Moore heeft. In Moore’s postminimalistische partituur is een hoofdrol weggelegd voor sopraan Alex Oomens die door middel van een virtual reality-bril wordt ondergedompeld in het Australische landschap. Het publiek volgt de beelden, gemaakt door filmmaker Ruben van Leer, op een scherm en wordt zo meegezogen in een audiovisueel onderzoek naar de veranderende betekenis van eens heilige gronden in onze ontmythologiseerde samenleving.
Concertgebouw Amsterdam: zaterdag 24 juni 2017, 17.00 uur (inleiding om 16.30)