vrouwelijke componisten Women Composers Archives for May 2015 | news
 
May 2015

Holland Festival Tips van Radio Monalisa

Baroque Revisited - Sarah Nemtsov
Vier oude meesters. Vier jonge, aanstormende solisten. Baroque Revisited katapulteert de muziek van Bach, Pandolfi Mealli, Von Biber en Barriere naar de 21e eeuw, in een theatrale uitvoering die de mogelijkheden van de concertzaal maximaal benut. Componiste Sarah Nemtsov (1980) smeedde alles aaneen tot een nieuw, avondvullend werk, waarin de parallellen en contrasten tussen de componisten door de ruimtelijke opstelling van de solisten en de strijkers van Solistenensemble Kaleidoskop een sterk fysiek karakter krijgen.
Muziekgebouw aan 't IJ - 18 juni 2015 - 20.30
meer hier>>

What if they went to Moscow?
Regisseuse Christiane Jatahy verplaatst het origineel van Tsjechov's Drie zusters naar een setting in haar eigen hedendaagse Brazilië. De live performance van het stuk wordt gefilmd en rechtstreeks uitgezonden in een andere zaal. Het publiek kan kiezen ofwel eerst het live deel te zien en dan de film, of andersom. Door het publiek een toneelversie en een film te tonen – de eerste gericht op de gemeenschappelijke levensvragen van de zusjes, de tweede inzoomend op het individuele leed – en door het publiek direct bij de voorstelling te betrekken, slecht Jatahy de grenzen tussen fictie en werkelijkheid, tussen heden en verleden. Zo geeft ze de zussen een kans om de impasse te doorbreken en een eerste stap te zetten op weg naar verandering.
Frascati - zondag 14 juni - 17.00 uur
maandag 15 juni - 18.30
meer hier>>

een dag en een uur in urbo kune is een 25 uur durend totaalproject over Europese identiteit, stedenbouw, geschiedenis, kunst, politiek en architectuur.
Hoe willen we in de toekomst samenleven? Hoe moeten onze steden eruit zien, hoe zit de maatschappij in elkaar en wat voor muziek klinkt er? Deze vragen, en vele andere, worden door het ongeëvenaarde Weense ensemble voor eigentijdse muziek Klangforum Wien en een keur aan denkers en doeners behandeld in de ‘stedenbouwkundige opera’ urbo kune.
De soundtrack van urbo Kune bevat werk van onder meer Xenakis, Furrer en Donatoni. Componiste Rozalie Hirs schrijft voor de gelegenheid een nieuw werk. Bij de vele internationale sprekers voegt zich een aantal Nederlandse keynotes: Arnon Grunberg (met een nieuw kort verhaal) en architecte Francine Houben. Bovendien is er eten uit alle hoeken van Europa.
Muziekgebouw aan 't IJ - 6 juni 2015 -12.12
meer hier>>

wereldpremière Yesterday Tomorrow - Annie Dorsen
Van Yesterday van The Beatles tot Tomorrow uit de musical Annie: de voorstelling Yesterday Tomorrow van Annie Dorsen neemt ons mee op een spannende, onvoorspelbare muzikale reis door tijd en ruimte. Dorsen maakt internationaal naam als maker van ‘algoritmisch theater’, waarin ze bekende teksten, en nu dus ook muziek, ontleedt en door de computer weer in elkaar laat zetten.

In samenwerking met het IRCAM instituut heeft Annie Dorsen een algoritme ontworpen dat ervoor zorgt dat het traject dat Yesterday Tomorrow aflegt door het gebruik van ‘evolutionaire computatie’ steeds verschillend is – het vertrekpunt (Yesterday) en het evolutionaire doel (Tomorrow) zijn bekend, maar niemand weet hoe de weg daartussen precies zal verlopen. Als Yesterday steeds verder uit het gehoor verdwijnt en Tomorrow steeds herkenbaarder klinkt, ervaart het publiek hoe de tijd verstrijkt en het verlies van het verleden wordt ingelost door de belofte van een nieuwe toekomst.
Muziekgebouw aan 't IJ - 4 juni 2015 - 20.30
inleiding om 19.45 / meer hier>>

Wereldpremière - Vanessa Lann

Wereldpremière (versie voor orkest) Het idee voor Dancing to an Orange Drummer is gebaseerd op de Engelse zegswijze "moving to the beat of a different drummer", die van toepassing is op Vanessa Lann's ervaring als emigrant. Van een vreemde Amerikaanse eend ontwikkelde zij zich tot iemand die volledig is geïntegreerd in de Nederlandse samenleving.
Voor de muzikale vertelling van deze ervaring heeft Vanessa Lann twee contrasterende elementen gebruikt die zich geleidelijk vermengen: eenvoudige melodieën van de koperblazers staan eerst recht tegenover een repeterend ritmisch patroon bij de andere instrumenten.
Aanvankelijk komt het tot heftige botsingen tussen beide groepen maar uiteindelijk nemen eerst de koperblazers elementen over van het ritmisch patroon en gaan de andere instrumenten de melodieën imiteren. Dit leidt tot een versmelting waarin tenslotte een nieuwe eenheid ontstaat.
30 mei, 20.00 - Symphony Hall, Boston, MA (USA)
Boston Pops Orchestra, Keith Lockhart, dirigent.

New CD - Lois V Vierk

Words Fail Me is the title of a new anthology of works by Lois V Vierk (Ilinois, 1951). Although her music is not overtly programmatic, she often draws formal and poetic inspiration from dualistic images of the natural world, including the astronomical phenomenon of an eclipsing binary star, the border of a forest at elevation, and the mysterious power of the sea below its calm surface.
To Stare Astonished at the Sea (1994) - Claudia Rüegg, piano
Demon Star (1996) - Theodore Mook, cello; Matthew Gold, marimba
Timberline (1991) - Relâche: Laurel Wyckoff, fute; Ken Ulansey, clarinet; Chuck Holdeman, bassoon; Kathleen Carroll, viola; Douglas Mapp, bass; John Dulik, piano; Helen Carnevale, percussion; Lloyd Shorter, conductor
Words Fail Me (2005) - Theodore Mook, cello; Margaret Kampmeier, piano

New World Records 80766-2

Opera - Annelies Van Parys

PRIVATE VIEW
Annelies Van Parys, huiscomponiste bij Muziektheater Transparant, schreef voor het festival Opera XXI Private View, geïnspireerd door het filmuniversum van Alfred Hitchcock.
Het is haar eerste echte opera; meteen een met de suspense van een rasechte thriller, de spankracht van een whodunit, een dosis humor en een fijnzinnig web van verwijzingen naar Hitchcocks innovatieve beeldtaal. De toeschouwer wordt meegezogen in de blik van een voyeur die in de levens van anderen binnendringt en op zoek gaat naar betekenis. Maar vertellen onze ogen werkelijk wat we zien? De voorstelling confronteert ons met de inherente dubbelzinnigheid van kijken en bekeken worden - een vraag die vandaag nog relevanter lijkt dan toen: big brother is watching us, meer dan ooit.
Onlangs ontvang Annelies Van Parys en het Nederlandse 33 ⅓ collective de eerste Fedora – Rolf Liebermann Prize for Opera en een geldprijs van €75.000.

Lees hier (in pdf-formaat) een interview met Annelies Van Parys.

Première: 13 May 2015 - Kunsthuis Opera Vlaanderen Antwerpen (BE)
Tickets Antwerpen/Gent - 13, 15, 23 May 2015
Tickets Operadagen Rotterdam - 28 May 2015 - met voorgesprek om 19.30 uur met Annelies Van Parys en scenariste Gaea Schoeters.
Musik der Jahrhunderte Stuttgart - 12 Juni 2015
Budapest / Armel Opera Festival - 2 July 2015
Pilsen 2015 - 5 July 2015

Muziek van Annelies Van Parys is te horen in Radio Monalisa op 17 en 24 mei 2015.

Geluidswandeling - Alison Isadora

Samen met Ine Ine te Rietstap heeft Alison Isadora een nieuwe geluidswandeling gemaakt dat te beleven is in Hoorn.
Moet je Hoorn is tot stand gekomen door een opdracht van Soundtrackcity en de Karavaan Festival.
De wandeling is op ieder moment beschikbaar via de Apple App Store maar gedurende het Karavaan Festival (14-17 mei 2015) zijn er ook mime-studenten uit Amsterdam die er een extra dimensie aan gaan geven.
Lees meer>>

Field Recordings - Anneleen de Causmaecker & Annelies Van Parys

Interactive Sound-Installation and Performance
More here>>
The upheaval after the Great War in an interactive performance. Sound rises from the earth: rustling, murmuring… echoes of battle, but also voices and snatches of music. As visitors move through this installation, the sounds retreat. Wherever humans go, the music hushes to a murmur. This interactive sound installation, created by Anneleen de Causmaecker, Annelies Van Parys and Peter Verhelst, is brought to life by the live performance of Els Mondelaers and Isabelle Balsa. Cellist Arne Deforce plays the prelude.
With BLOW duo, Vincent Caers (percussion), Andy Dhondt (sax). Production by Perignem.

Première: Saturday 2 May, 2015 Concertgebouw, Brugge (B)