vrouwelijke componisten Women Composers Archives for Oct 2013 | NEWS
 
Oct 2013

A tribute to Nadia Boulanger

Bimhuis Amsterdam - Maandag 18 november 2013

16:00 uur: documentaire "Mademoiselle"
17:00 uur: Lezing en discussie met publiek Bruno Monsaingeon
19:30 uur: Elmer Schönberger in gesprek met enkele topstudenten uit de klas van Nadia over haar muziek- en levenslessen, en over de verregaande invloed van haar werk
Synopsis film "Mademoiselle"
Portret van Nadia Boulanger, pianiste, organiste, dirigent en docent
Nadia Boulanger is dankzij moderne werkwijzen en technieken, ruim zeventig jaar lang, een van de invloedrijkste compositiedocent van de XXe eeuw.

Lees meer>>

November Music - Highlights

Mayke Nas - Down the Rabbit-Hole
philharmonie zuidnederland
o.l.v. Bas Wiegers

Tijdens het openingsconcert van November Music wordt Down the Rabbit-Hole (een werk uit 2012 in opdracht van het Koninklijk Concertgebouworkest) van Mayke Nas uitgevoerde. Het is een ontwapende klankreis: van Lucy in the Sky with Diamonds van de Beatles tot Lewis Carroll’s Alice in Wonderland. De melodie van de Beatles-hit zweeft door de eerste minuten van Nas’ stuk. ‘Ingekrompen en uitgerekt slingert de golvende reeks noten zich met een steeds grotere curve door het stuk heen, zoals Alice alsmaar slinkt en groeit tijdens haar belevenissen in het konijnenhol en daarbij continu van de ene verwondering in de andere valt’, verheldert Nas haar kijk op het stuk.

Donderdag 7 november 2013
Hervormde Kerk - Den Bosch
19.00 - 20.15 uur
KAARTEN BESTELLEN

******************

Calliope Tsoupaki - Narcissus
door Nieuw Amsterdams Peil /
Tanja Deurloo (geurcompositie)

Calliope Tsoupaki schrijft zinsbegoochelende muziek die oren, ogen en zelfs onze neus verleidt en vervoert. Melodisch, temperamentvol en vol mystiek. Voor November Music schept Tsoupaki een nieuw werk voor ensemble Nieuw Amsterdams Peil.

Haar ‘Narcissus’ is een muziekdrama in de puurste vorm, zonder tekst, libretto of lied. Het staat echter bol van de dramatische spanning, maar dan in een kamermuzieksetting. Tsoupaki heeft bovendien een geurcompositie (parfum) ontwikkeld voor de voorstelling. Een specifiek geurakkoord is straks waar te nemen door de bezoekers. “Dit ‘Narcissus –akkoord’ ontwikkel ik samen met Tanja Deurlo van Annindriya Perfume Lounge tijdens het componeren van de muziek”, aldus de componiste. “De geur zal daarbij mijn compositie beïnvloeden, en mijn compositie de geur.”

Eerder overtuigde Tsoupaki al met het kamermuzikale drama ‘Medea’. Ook nu staat een Griekse mythe centraal: die van de jongen Narcissus die verliefd wordt op zijn eigen spiegelbeeld. Gedurende het stuk bewegen piano en viool als twee magnetische polen om elkaar heen. Het mechanisme van samen te willen smelten en ook weer los te willen komen vormt het hart van de compositie. Naast de viool en piano zijn er vier andere instrumenten die in paren van twee hun alterego's symboliseren. Zij bevinden zich aan beide kanten van de piano en viool. Het publiek zit in een cirkel rondom de musici.

Zaterdag 9 november 2013
Hervormde Kerk - Den Bosch
14.00 - 15.00 & 17.00 - 18.00 uur
KAARTEN BESTELLEN

An hour of Polish Music

Aleksandra+Gryka+gryka2
In our program on Sunday, October 6th, music by Aleksandra Gryka (Warsaw, 1977), an interesting composer working in Poland today. She burst onto the scene in 2000 by winning the First Prize at the EuroArtMeeting Composer Competition in Wroclaw for a composition for symphony orchestra and in 2006 the Culture Award of Polish Television. Aleksandra started composition studies in 1998 at the Academy of Music in Cracow under the guidance of Krystyna Nazar and computer composition studies with Magdalena Długosz. Also music by Maria Symanovksa (on a recent release of Ballades & Romances with Elisabeth Zapolska, mezzo-soprano and pianist Bart van Oort) and Krystyna Nazar's Concerto for percussion and orchestra.

New CD - Ayala Asherov

Cycles of the Moon is the new release from composer Ayala Asherov (Israel, 1968); a colorful and touching cross-section of works from the various cycles of her life. The music is tonal and intended to be accessible: "I didn't want to write what I though a listener would not want to hear. My guiding light, the melody, is something one can hold on to while exercising the imagination.
This album is a product of collaborating with many excellent musicians, dancers, visual artists from all over the world…
Contemporary writing for Chamber Ensembles.
Navona Records: NV5928