vrouwelijke componisten Women Composers Archives for September 2018 | news
 
September 2018

Hilda Paredes - Wereldpremière

Ze was een legendarische Afro-Amerikaanse vrijheidsstrijdster: Harriet Tubman (ca. 1822 - 1913). Halverwege de vorige eeuw ontsnapte zij aan een slavenbestaan, waarna ze met gevaar voor eigen leven vele lotgenoten bevrijdde. In deze voorstelling Harriet vertelt zij haar hartverscheurende levensverhaal aan het meisje Alice. Sopraan Claron McFadden en componiste Hilda Paredes (Mexico, 1957) eren Harriet Tubman met urgent muziektheater dat ons uiteindelijk allemaal een spiegel voorhoudt.
Deze voorstelling Harriet is al genomineerd voor de Fedora Generali Prize for Opera 2018.
woensdag 3 oktober 2018 | 20.15 | Muziekgebouw a/h IJ

NEW CD - Lucia Ronchetti

action music pieces in the title of Lucia Ronchetti's new cd, a collection of 5 theatrical instrumental pieces performed by Ensemble intercontemporain. Read more >> Kairos - 0015027KAI
Listen to a few tracks which will be broadcasted on Sunday, October 14th via Radio Monalisa.

Julia Barnes - Joyce Festival

Beeldend kunstenaars, componisten en vertalers hebben het werk van Joyce ieder op hun manier vertolkt. Op 14 oktober 2018 zal al dit moois in de Oosterkerk tijdens een multidisciplinair minifestival te beleven zijn. Met o.a. optredens door het Pomes Ensemble m.m.v. sopraan Caroline Stam, bariton Matthijs Mesdag, Julia Henneman en Han Buhrs, stem; Yung-Tuan Ku en Che-Sheng Wu slagwerk en Virág Dezsö. Dan zal de werken Pomes Penyeach, The Flowering Branch, Joyce in Love en Old Heart’s Wisdom van Julia Barnes klinken.
Oosterkerk Amsterdam | 14 oktober 2018 | 10.00-17.00

Calliope Tsoupaki - Wereldpremière

De zee. Calliope Tsoupaki roept met blokfluit, panfluit (!) en orkest dezelfde krachten op als Debussy haar opdrachtwerk voor de Zaterdagmatinee: Salto di Saffo.
Zij putte inspiratie uit de zee, meer specifiek uit de bootreis die haar voor een compositiestudie naar Nederland voerde. Ter hoogte van Lefkas, het rotsige eiland waar volgens de overlevering de dichteres Sappho haar fatale sprong zou hebben gemaakt, besefte Tsoupaki dat ze voor lange tijd afscheid nam van haar geboortegrond. 'Het was een heel dubbele emotie', aldus de componiste. 'Een gevoel van diep verlies, maar ook van een enorme kracht.' Die dubbele gemoedstoestand vormde het uitgangspunt voor een golvende dialoog tussen blokfluit, panfluit en ensemble.
Concertgebouw - zaterdag 6 oktober 2018 | 14.15 uur

Ina Botterlier - 75 jaar!

Haar vader had een grote platencollectie, wat een geweldige inspiratiebron was voor de jonge Ina Bottelier. Vanaf haar elfde jaar kreeg ze klassiek gitaarles aan de Volksmuziekschool bij Annie Claessens, die een Hongaarse achtergrond had en tevens componeerde. Tegelijkertijd kreeg zij teken- en schilderlessen bij Josef Verheijen in Amsterdam. Verheijen was ook een begaafd operazanger, een zoon van de destijds beroemde toneelspeler Anton Verheijen. De keuze tussen beeldende kunst en muziek was een behoorlijke strijd voor Ina Bottelier, maar de behoefte tot componeren won het. Na het afronden van haar gitaaropleiding aan het Conservatorium in Zwolle, studeerde zij lange tijd bij Antonio Perrera Arias, hoofdleraar gitaar aan het Koninklijke Conservatorium te Den Haag. Arias op zijn beurt was leerling geweest van Andreas Segovia. Rond 1979 ontstonden de eerste composities. Haar klankidioom varieert van tonaal tot "vrij" tonaal. Haar muziek is door beelden, gedichten, ideeën, natuur, kleur en menselijke emotie geïnspireerd. Klank en sfeer zijn bepalend, met soms grote dynamische contrasten. Botteliers werk is in vele landen uitgevoerd, maar vreemd genoeg is zij in eigen land tamelijk onbekend.
Op zondag 30 september is Ina Bottelier jarig en dat vieren wij met een heel uur gewijd aan haar muziek.

Sofia Gubaidulina
Dag in de Branding

De aankomende editie van Festival Dag in de Branding staat geheel in het teken van de Russische componist Sofia Gubaidulina. Zij is een van de meest markante stemmen in de hedendaagse muziek. Haar werk is oorspronkelijk, diep religieus en van een grote helderheid en precisie. Op 5 en 6 oktober 2018 is ze te gast in Den Haag voor een retrospectief van haar werk. Het New European Ensemble, het Residentie Orkest en studenten van het Koninklijk Conservatorium spelen een selectie uit haar oeuvre, reikend van vroeg atonaal werk uit de Sovjet-tijd tot muziek die ze recentelijk heeft gecomponeerd.
sofia
(Foto: Matthew Cavanaugh)
Saskia Lankhoorn, curator Festival Dag in de Branding: “Ik vind het fantastisch dat componiste van wereldfaam Sofia Goebaidoelina naar Den Haag komt om Festival Dag in de Branding met haar aanwezigheid te vereren. Dat wij iemand in ons midden hebben die uit zo’n andere wereld komt en die al zo lang zulke prachtige muziek schrijft, is iets van grote waarde. Ik kan dan ook voorspellen dat het twee bijzondere muzikale dagen gaan worden die het publiek en de musici veel inspiratie zullen brengen, alsook een verdieping voor het verdere luisterende én componerende leven.”
5 + 6 oktober 2018 | Den Haag

Corrie van Binsbergen
Cultuurnacht Haarlem

Corrie van Binsbergen mocht meedenken over het programma in de Philharmonie tijdens de Cultuurnacht Haarlem; een zeer gevarieerd minifestival en opening van het culturele seizoen. Met onder meer Nora Fischer & Marnix Dorrestein, Diamanda La Berge Dramm en Vanbinsbergen Playstation.
8 september 2018| | Haarlem Cultuur Festival

Night of the Tarantella
Kate Moore e.a.

Kate Moores eerste concert als zielsverwant van het Muziekgebouw staat in het teken van de gigantische spinnensculpturen van beeldend kunstenares Louise Bourgeois en de kracht van vrouwelijke energie. De collage van dansante werken begint en eindigt met muziek van Moore zelf.
Wie wordt gebeten door de tarantulaspin moet woest dansen om het gif uit te zweten. Volgens de overlevering is dat de oorsprong van de tarantella; een wervelende Italiaanse dans. Kate Moores eigen Herz Ensemble arrangeerde verschillende traditionele tarantella’s én vroeg jonge componisten om nieuwe tarantella’s te schrijven. Daarnaast een selectie uit de dertiende-eeuwse Spaanse Cantigas de Santa Maria, een van de grootste verzamelingen eenstemmige liederen uit de westerse muziekgeschiedenis. Ook met muziek van Celia Swart, Amba Klapwijk, Cat Hope and Linda Buckley.
donderdag 20 september 2018 - 20.15 uur | Muziekgebouw aan het IJ