vrouwelijke componisten Women Composers muziektheater | news
 
muziektheater

Mariken, Visioen van een Opera
op Film by the Sea

Op zondag 10 september gaat tijdens het internationale festival Film by the Sea een bijzondere film in première: Mariken,Visioen van een Opera. De film gaat over de totstandkoming van de nieuwe opera Mariken in de tuin der lusten, een productie van OPERA2DAY, Het Nationale Theater, Asko|Schönberg en Cappella Amsterdam.

De gerenommeerde cineaste Sonia Herman Dolz, die eerder films maakte over Valery Gergiev, het Nationaal Ballet en Museum Boijmans Van Beuningen, trok op met het operagezelschap tijdens de creatie. Resultaat is de filmische en muzikale documentaire Mariken, Visioen van een Opera, waarin beelden van de making-of organisch samenvloeien met beelden uit de uiteindelijke voorstelling.

Film by the Sea in Vlissingen is een festival dat zich focust op het samengaan van film en literatuur. Na het festival is de film nog op diverse plaatsen in het land te zien (data en locaties nog niet bekend).

Holland Festival Tips van Radio Monalisa

Huba de Graaff maakte een retropera van het Prettig Gesprek dat Theo van Gogh voerde met kuntenaarduo Gilbert & George in 1997. Volgens Huba de Graaff is in de evolutie de menselijke spraak ontstaan vanuit zang. In de opera wordt de tegenovergestelde beweging gemaakt: de zang ontwikkelt zich vanuit de gesproken tekst. Gezongen krijgen de woorden uit 1996 een andere lading. Spontane uitspraken over kunst, seks of religie krijgen een epische dimensie. Voor de componist staat het interview symbool voor een verloren gegaan tijdperk, waarin kunst een grote mate van vrijheid genoot.
Huba de Graaff - The Naked Shit Songs - a retropera
Stadsschouwburg Amsterdam: 22 & 23 juni 2017, 20.00 uur (inleiding om 19.15 uur)

Op 24 juni, een dag lang, van ‘s middags tot diep in de nacht, vindt in ­Het Concertgebouw een bruisend minifestival plaats. Tijdens de Holland Festival Proms zijn vijf concerten en een installatie te zien.
Temple of Time is een rituele installatie en compositie van Sinta Wullur en regisseur Miranda Lakerveld. Centraal in het werk staat de gamelan die in 1995 in opdracht van Wullur werd gebouwd. Anders dan bij het Indonesische instrumentarium staan
de gongs en gongketels in de Westerse (diatonische) stemming. Maar net als in de oorspronkelijke gamelans bepaalt het register van de verschillende instrumentgroepen binnen het ensemble het tempo van de muziek die erop gespeeld wordt. Zo werkt de gamelan als een klok, waarin de grootste (en dus diepste) gongs de langste cyclus volgen, terwijl de hogere instrumenten sneller bewegen.Temple of Time is een overrompelende en meditatieve ervaring voor jong en oud.
Concertgebouw Amsterdam: zaterdag 24 juni 2017,15.00 uur (inleiding om 14.30)

Sacred Environment is een grensverleggend nieuw werk van Kate Moore geschreven in opdracht van het Holland Festival en NTR Radio. Het is een oratorisch drieluik voor sopraan, didgeridoo, koor, orkest en een visuele VR-installatie. In het werk belicht zij de Hunter Valley in Australië, grondgebied van de Australische Dharug-, Darkinjung- en Wonnarua-stammen en een gebied dat vanwege zijn mythologische en spirituele lading een bijzondere betekenis voor Moore heeft. In Moore’s postminimalistische partituur is een hoofdrol weggelegd voor sopraan Alex Oomens die door middel van een virtual reality-bril wordt ondergedompeld in het Australische landschap. Het publiek volgt de beelden, gemaakt door filmmaker Ruben van Leer, op een scherm en wordt zo meegezogen in een audiovisueel onderzoek naar de veranderende betekenis van eens heilige gronden in onze ontmythologiseerde samenleving.
Concertgebouw Amsterdam: zaterdag 24 juni 2017, 17.00 uur (inleiding om 16.30)

Nieuwe opera Huba de Graaff

LIEBESLEID is een complete work-out van circa 45-50 minuten uitgevoerd voor publiek.
Muziek en sport komen samen in deze sportschool-opera over de maakbaarheid van ons geluk. In LIEBESLEID gaat Huba de Graaff op zoek naar het sublieme geluksgevoel vanuit de sportschool. Op het ritme van de ratelende sporttoestellen werkt een tromboneorkest zich fysiek uit de naad, aangemoedigd door twee lyrische sopranen met Kantiaanse peptalk. En dat allemaal tegelijk: om zo gelukkig mogelijk te worden.
LIEBESLEID, de nieuwe voorstelling van HubadeGraaff.com gaat in première op zaterdag 8 april 2017 om 20.30 uur ( ook op 9 april ) in sportschool Shape all-in Centre in Amsterdam. Kaartverkoop via Ostade A'dam
Daarna is het nog te zien tijdens de Operadagen Rotterdam.

The Ultimate Game - Anna Mikhailova

Anna Mikhailova presenteert de eerste versie van een nieuw onderdeel van haar operareeks,The Ultimate Game. De opera’s van Ultimate Game zijn interdisciplinaire theatrale verwerkingen van het gedachtengoed van de politieke en artistieke beweging van de Situationisten en verwante denkers uit de jaren ’50 en ’60, die versmelten en in dialoog treden met archetypische personages uit geschiedenis en religie.
In deze Opera 1 focust zij op het personage Lucebert/Lucifer. Via de pianola’s laat zij de geesten van tangocomponisten en -pianisten uit het verleden samensmelten tot een nieuw soort operaorkest.
In het Pianola Museum; een van de fijnste plekjes voor een concert in Amsterdam!
The Ultimate Game: zaterdag 19 november 2016 - 20.15

Highlights - November Music Den Bosch

Lera Auerbach
72 Angels door Nederlands Kamerkoor & Raschèr Saxophone Quartet
Grote Kerk - donderdag 10 november 2016 om 18.45
Annelies van Parys
nieuw werk voor strijkkwartet door Quatuor Diotima
De Toonzaal - zaterdag 12 november 2016 on 12.30 - De Toonzaal
Nicoline Soeter
muziektheatervoorstelling Wunderkammer
Pand 18 - zaterdag 12 november 2016 om 14 en 17 uur
Evelien van den Broek
False memories door Evelien van den Broek, Tony Roe, Koen Kaptijn, Richard van Kruysdijk
Theater Artemis - zaterdag 12 november 2016 om 15.30

En de KunstmuziekRoute
Prachtige locaties in de Bossche binnenstad openen tussen 11.30 en 18.00 uur hun deuren voor de concerten van de KunstmuziekRoute die plaatsvindt op de laatste zondagmiddag van November Music. Met één kaartje heb je keuze uit zo'n 25 zeer gevarieerde concerten en performances. Daarbij stel je zelf je programma samen. De concerten zijn onder gebracht in routes.
Aspasia Nasopoulou
Ten Dipoles door Seldom Sene / Ernst Dullemond / Horst Rickels
De Muzerije - zondag 13 november 2016 om 12.30, 13.30 en 15.00 uur
Dyane Donck
The Bold, The Bound & The Brittle door celliste Jacqueline Hamelink een dansers
Bank van Leening - zondag 13 november 2016 om 13.00 en 17.15 uur
Ig Henneman
Songs for solo instruments door violiste Diamanda La Berge Dramm, altvioliste Elisabeth Smalt, klarinettist Anna voor de Wind, fagottist Dana Jessen. Daarnaast klinken improvisaties voor klarinet/shakuhachi en altviool door het duo Baars-Henneman.
De Muzerije - zondag 13 november 2016 om 12.00, 13.00, 14.30 en 16.00 uur
Dyane Donck
Nyx door Dyane Donck en Els Mondelaers
Stadsbibliotheek - zondag 13 november 2016 om 15.00 en 16.00 uur
Mayke Nas
Nieuw werk door Slagwerk Den Haag / Biënnale Cello Band
Verkadefabriek - zondag 13 november 2016 om 15.30 en 16.30 uur
Vanessa Lann
Big Picture door het Storioni Trio
De Toonzaal - zondag 13 november 2016 om 16.00 uur

Reprise Annelies Van Parys

Eind april gaat de opera Private View van Annelies Van Parys in reprise. Vanaf 26 april is er gelegenheid om deze bijzondere voorstelling opnieuw te zien met het Duitse gezelschap Neue Vocal Solisten en de nieuwe muziek specialisten van het Asko|Schönberg. Van Parys vertelt in deze video ver de op Hitchcock geïnspireerde opera. Private View werd vorig jaar geselecteerd voor de internationale competitie Music Theatre Now en werd geselecteerd voor de FEDORA - Rolf Liebermann Prize 2014. Tevens ontving Van Parys de Belgische SABAM prijs voor dit werk.
26 april Zwolle, Odeon / De Spiegel
29 april Amsterdam, Muziekgebouw aan 't IJ
12 juni Stuttgart, Theaterhaus, Musik der Jahrhunderte
14 november Brugge, Concertgebouw

Wereldpremière - Kaija Saariaho

De Finse componiste Kaija Saariaho werd beroemd door haar vernieuwende muziek voor tape en elektronica. Dat hier haar wortels liggen is ook duidelijk terug te horen in haar composities voor orkest. Voor haar werk gebruikt ze vaak bestaande teksten in andere talen, zoals hindoeteksten uit de Veda’s of fragmenten uit het Egyptisch Dodenboek. In 2011 was in Nationale Opera & Ballet haar opera Émilie te zien.
Regisseur Peter Sellars combineert in de wereldpremière Only the Sound Remains twee, op Japanse Nôh-drama’s geïnspireerde opera’s van de Finse componiste Kaija Saariaho tot een hemelse voorstelling. Met countertenor Philippe Jaroussky de hoofdrol in beide stukken.
Ontmoet en praat mee met team, cast en gasten na elke voorstelling, o.l.v. Laurens Knoop, oprichter van The School of Life, Amsterdam.
Nationale Opera & Ballet - 15, 19, 22 , 24 maart - 20.00 uur
In de uitzending van Radio Monalisa op 13 maart is een heel uur gewijd aan de muziek van Kaija Saariaho.

Muziektheaterdagen A’dam

Een jaarlijks festival in Ostade A’dam waarin talentvolle, nieuwe muziektheatermakers worden gepresenteerd naast gevestigde makers. In deze editie vormen het politiek-historische uitgangspunt en de zinnelijkheid van het leven de rode draad.
Met. o.a. de nieuwe makers: componiste Natalia Dominguez Rangel met haar werk Song Cycle, Maria Alejandra Castro Espejo met haar werk EICHMANN. Een opera over de vrije wil en vocaliste Cora Schmeiser met het multimediale Vox Sanguinis. Daarnaast biedt het festival een platform aan studenten van de verschillende conservatoria die met korte verrassingsoptredens acte de présence geven. En ook is er ruimte voor debat en interviews.
6 t/m 18 december 2015
Bestel je kaarten hier: Ostade A'dam

New work - Anna Mikhailova

Do you BELIEVE in OPERA?
Do you believe in FOOTBALL?
Anna Mikhailova is developing the elements of the football and opera to integrate them more deeply, so they will reinforce one another. According to the composer, opera should learn from football how to inspire the happy intensity of feeling that you are present, as you watch teams playing with the ball. She is curious to see how football ACTIVITY can grow within the RULES OF OPERA.

ULTIMATE Project - The Ultimate Game
21 november 2015 - 20.15
Bestel je kaarten hier: Orgelpark, Amsterdam

Highlights - November Music Den Bosch

Nathalie Forget op de orders Martenont - o.a. composities van Nathalie Forget
8 november 2015, 15.00 en 17.00 uur - Grote Kerk
Vox Sanguinis door Cora Schmeiser- Anne Welmer, Aliona Yurtsevich, Kate Moore, Hildegard von Bingen
7 november 2015, 19.00 uur - Groot Gasthuis
Graal Théâtre (viool: Joseph Puglia) - Kaija Saariaho
6 november 2015, 19.00 uur - Grote Kerk
Private View - Annelies van Parys
5 november 2015, 21.00 uur - Verkade Fabriek
Mariken in de Tuin der Lusten - Calliope Tsoupaki
4 november 2015, 20.00 uur - Theater aan de Parade
Installatie Cocon - Dyane Donck
dagelijks tussen 13.00-20.00 uur - Willem II Fabriek

Wereldpremière - Monique Krüs

Anne & Zef is een nieuwe jeugdopera van Monique Krüs, met het Dagboek van Anne Frank als uitgangspunt. Zef is een Albanese jongen, die het zoveelste slachtoffer is van een vete tussen twee families. Anne en Zef ontmoeten elkaar in de hemel. Deze twee jonge mensen, die op het eerste gezicht zo van elkaar lijken te verschillen, hebben toch meer gemeen dan vooraf kon worden verwacht.
Met:
Lilian Farahani, sopraan
Benjamin de Wilde, bariton
regie: Corina van Eijk
dirigent: David Niemann en leden van het Nederlands Philharmonisch Orkest

zaterdag 18 april - 12.30
Muziekgebouw aan 't IJ

MuziektheaterDagen A'dam

Festival voor hedendaags muziektheater
Ostade A'dam en de Diamantfabriek presenteren in december 2014 onder een nieuwe naam de Muziektheaterdagen A'dam. Een jaarlijks festival waarin talentvolle, jonge muziektheatermakers worden gepresenteerd naast gevestigde makers. Rode draad in deze eerste editie van de Muziektheaterdagen vormen de utopieën en dromen uit de jaren zestig en zeventig die door de makers tegen een nieuw licht worden gehouden.
De Diamantfabriek richt zich op de ontwikkeling van excellentie op het gebied van muziektheater en brengt tijdens de opening van het festival de première van de muziektheatervoorstelling Sisters van componiste Anna Mikhailova en regisseur Isabel Schröder.
Sisters te zien op:
Do 4 dec. 21.00 uur (Try-out)
Za 6 dec. 20.30 uur (Première) - Opening Muziektheaterdagen A'dam.
Zo 7 dec. 13.00 uur
Di 9 dec. 21.00 uur
Muziektheaterdagen A'dam
Muziek van Anna Mikhailova wordt uitgezonden in Radio Monalisa op zondag 30 november - 11.00 uur.

Highlights - November Music Den Bosch

Kate Moore is centraal componist tijdens November Music, het festival voor actuele, eigentijdse muziek in ’s-Hertogenbosch. Haar avondvullende pianoperformance Dances & Canons gaat in première (zaterdag 8 november), maar klinkt er ook orkestmuziek en presenteert ze een gloednieuwe installatie. De weelderige natuurkrachten vormen een grote inspiratiebron voor de Australisch/Nederlandse componiste Kate Moore (1979). In haar composities botsen pure muziektheorie en gracieuze organische vormen op elkaar. Haar orkest werk Days & Nature wordt uitgevoerd tijdens het openingsconcert op donderdag 6 november 2014.

Ook tijdens het feestelijke openingsconcert van November Music 2014 op donderdag 6 november 2014 zal de muziekcompositie Roseherte (2008) door Rozalie Hirs worden uitgevoerd. Dit werk voor negentigkoppig symfonie-orkest & elektronische klanken zal voor het eerst te horen zijn in een spiksplinternieuwe versie voor tweeënveertigkoppig orkest & elektronische klanken. Het wordt uitgevoerd door philharmonie zuidnederland.
Op 8 november 2014 presenteert het Bozzini Quartet de Nederlandse première van de muziekcompositie Nadir voor strijkkwartet en elektronische klanken (2014) door Rozalie Hirs. Hirs werkte eerder met dit vermaarde kwartet uit Montréal, Canada, samen. In 2011 en 2012 speelde het Bozzini haar eerste strijkkwartet Zenit (2010) in Canada, Nederland en Zwitserland. Het nieuwe werk bevat naast de instrumentatie van 2 violen, altviool en cello tevens elektronische klanken, die door Hirs met behulp van additieve klanksynthese uit sinustonen worden gesynthetiseerd.

Dubbeltalenten hebben het maar voor het uitkiezen. En de kunstwereld doet er zijn voordeel mee. Een zeldzaam artistiek ras waartoe ook de Nederlandse componist/dichter Micha Hamel behoort. In het concertprogramma ‘Nous Deux’ kan hij zijn vele talenten etaleren. Poëzie, muziek en de menselijke stem vloeien op een organische wijze in elkaar over. Micha Hamel vroeg de Nederlands/Griekse componiste Aspasia Nasopoulou om gedichten van zijn hand op muziek te zetten. In dit nieuwe stuk Nachtwerk neemt Micha Hamel zelf de rol van voordrachtskunstenaar op zich. mmv het DoelenKwartet. Op zaterdag 8 november 2014.
Bekijk de trailer hier>>

De vrouw in al haar mysterieuze verschijningsvormen. Maagd, moeder en heks. Ongrijpbare schoonheid én raadselachtige betovering ineen. De vrouw blijft fascineren. De Nederlandse Dyane Donck heeft een totaalcompositie geschreven voor zangeres/performer en drie slagwerkers. Haar HEX is een multimediale ervaring met als middelpunt de bevlogen mezzossopraan Els Mondelaers. Op zaterdag 8 november 2014. Lees meer hier>>

Oost en west ontmoeten elkaar in het oeuvre van de Koreaanse componiste Seung-Ah Oh. Magische muziek die klankpoëzie, stilte en mystiek drama op een verslavende wijze omarmt. Oh’s live muziek heeft een grote fysieke uitstraling waarbij muzikale handeling en klankritueel in elkaar overvloeien. Het theater is de aangewezen plek voor Oh om haar visioenen te realiseren. In Slagwerk Den Haag heeft Oh haar ideale vertolkers gevonden. Words and Beyond II wordt uitgevoerd op zaterdag 8 november 2014.

Voor het Amsterdam Sinfonietta schreef Sofia Gubaidulina een nieuwe compositie voor fluit, klarinet en strijkorkest. De Russische componiste is aanwezig tijdens het festival om haar nieuwe werk 'Why?' ten doop te houden. Lees meer hier>>
En accordeonist Vincent van Amsterdam voert haar indrukwekkende werk De Profundus uit in Museum Slager op 9 november 2014 (om 12.30, 13.30, 14.30 & 15.30 uur)

**link naar informatie over de installaties van Dyane Donck, Rozalie Hirs en Kate Moore. Tijdens November Music 2014 zijn op diverse locaties (gratis) installaties te bezoeken.
November Music, ’s-Hertogenbosch
5 t/m 9 november

Wereldpremière - Seung-Ah Oh

Seung-Ah Oh kreeg van het Muziekgebouw - gesteund door AMMODO - de opdracht een nieuw muziektheaterstuk te schrijven. In deze productie spelen haar Koreaanse achtergrond en de verhouding tussen man en vrouw een belangrijke rol.
Het muziektheaterwerk Words and Beyond II: Nan Sul Hun van Seung-Ah Oh en regisseur Ria Marks is een dans- en muziekspektakel over het leven van de 16e-eeuwse Koreaanse dichteres Nan Sul Hun (1563-1589). In haar gedurfde gedichten beschrijft Nan Sul Hun de gespannen verhoudingen tussen man en vrouw. Dit werk is geschreven voor zangeres in de Koreaanse traditie (MinHee Park), een keomungo speler (6-snarige citer), drie slagwerkers (Slagwerk Den Haag), twee dansers en accordeon (Marieke Grotenhuis).
29 oktober 20.15 - Muziekgebouw aan ‘t IJ Amsterdam (wereldpremière)
3 november 20.15, De Doelen Rotterdam
8 november 21.00, November Music ’s-Hertogenbosch

Netty Nijhoff & Marlow Moss - Zeeland Nazomerfestival

De schrijver, zijn vrouw, haar minnares
"Was ik bij haar, dan miste ik ons. En hier bij jou, miste ik haar zo, dat het pijn deed."
De dichter en vertaler Martinus Nijhoff was lange tijd getrouwd met Netty Nijhoff, zelf ook schrijfster. Samen hadden ze een zoon, maar ze leefden al snel gescheiden. Netty verbleef meestal in het buitenland en had relaties met vrouwen. Marlow Moss, een Engelse beeldend kunstenares die schilderde in de abstracte stijl van Mondriaan, was haar grote liefde.

Anna Maria Versloot (librettiste) beschrijft een fictieve ontmoeting tussen Martinus, Netty en Marlow. Stel dat deze drie kunstenaars een zomer samen hadden doorgebracht in Zeeland in het huis onderaan de duinen en vlakbij zee. Wat voor ‘ongeschreven meesterwerken’ had dit kunnen opleveren voor de Nijhoffs en hoe had dit Marlow Moss kunnen inspireren als schilder? Op muziek gezet door Douwe Eisenga - met het Aurelia Saxofoon Kwartet en zangers Stefaan Degand (de schrijver), Els Mondelaers (zijn vrouw) en Simone Milsdochter (haar minnares) .
Een ongerept duinengebied (Dishoek) vormt het natuurlijk decor voor deze originele productie.

27 (try-out) | 28 (première) | 29 | 30 aug | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 september - 20.30 uur
Zeeland NaZomerFestival

New Acquistion - CD Anne LeBaron

Anne LeBaron (Baton Rouge, Louisiana. 1953) is one of the most vital composers of the post-war generation. Her overall aesthetic is steeped in the sound world of the European-American avant-garde of the mid-twentieth century, but like others of her post-war generation, LeBaron rejects the premise of stylistic continuity that underlies much classical music. LeBaron's aesthetic is defined by supplementation: The sound world of the European/American avant-garde is supplemented with a host of others-popular music, jazz, historical styles of the classical tradition, religious music, and so on.
Pope Joan and Transfiguration, were released in 2007. Both compositions are theatrical works for soprano and chamber ensemble. These works both use a variety of vocal delivery, from aria-like melodic singing to recitative-like declamation to impassive chanting. Pope Joan will be broadcasted on August 3 via Radio Monalisa.
New World Records 80663-2
New World Records: We are dedicated to the documentation of American music that is largely ignored by the commercial recording companies.

Shirokuro - Tomoko Mukaiyama

Shirokuro, een dansvoorstelling én concert van extremen en contrasten, was al te zien in het Holland Festival 2013. De voorstelling is gemaakt door pianiste Tomoko Mukaiyama choreografe Nicole Beutler, decor- en lichtontwerper Jean Kalman en danser Mitchell-Lee van Rooij.

Een schreeuw in het heelal, zo is Galina Oestvolskaja’s ‘Pianosonate nr. 6’ wel eens genoemd. Samen met de subtielere en meer filmische “Pianosonate nr. 5’ vormt dit werk het kloppende hart van Shirokuro (Japans voor wit-zwart). Aangespoord door Oestvolskaja’s radicale composities zoeken Mukaiyama en Van Rooij de grenzen van muziek en dans. Hun confrontatie schept een nieuwe energie, die het publiek uitdaagt om te graven in zijn eigen ervaringen van dit leven vol onverenigbare tegenstellingen.



dinsdag 14 januari 2013 - Toneelschuur - Haarlem

Wereldpremière - Vanessa Lann

Nieuw muziektheaterstuk over Saar, een jong meisje dat uitblinkt in normaal zijn. Totdat de aanpassing aan de buitenwereld haar opbreekt en zij in een crisis belandt. Ze beweegt niet meer, ze zwijgt en verzinkt in een diepe droomwereld. Daar wordt ze door een brutale Vlieg uitgedaagd om in beweging te komen, en ze begint aan een heftige innerlijke reis. Op zoek naar wie zij is en wie zij wil zijn.
Een prikkelend en actueel verhaal over een meisje dat zichzelf is kwijtgeraakt, omdat ze zichzelf alleen maar kan zien door ogen van anderen. Beleef de wereldpremière van dit gloednieuwe muziektheaterstuk in het Energiehuis in Dordrecht!

Inleiding
Voorafgaand aan iedere voorstelling vindt er een inleiding plaats. Op 22 en 23 februari, 1 en 2 maart en 8 en 9 maart wordt de inleiding verzorgd door Cilia Hogerzeil, regisseuse van 'De Stilte van Saar'. Deze inleidingen starten om 19.15 uur.
Op 3 en 10 maart wordt de inleiding verzorgd door een deskundige op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg. In het bijzonder psychische problemen bij jongvolwassenen zoals Saar. Deze inleidingen starten om 15.00 uur. Op zoek naar wie zij is en wil zijn.

Muziektheater Hollands Diep met: De Stilte van Saar
compositie: Vanessa Lann
VocaalLAB en Ensemble Klang o.l.v. Romain Bischoff.
Libretto: Erik-Ward Geerlings.
Regie: Cilia Hogerzeil

Wereldpremière: 22 februari 2013
Speeldata: 23 februari, 1-3 maart, 8-10 maart 2013
Locatie: Energiehuis Dordrecht
Reserveren hier>>

Astrid Kruisselbrink - The Reclining Woman

Voor Muziektheater De Helling schreef Astrid Kruisselbrink (Velsen, 1972) The Reclining Woman is een ode aan de vrouw met zang, dans en beeldende kunst. Zangeres en componiste Astrid Kruisselbrink werd getroffen door de gelijknamige sculptuur van de beroemde Britse beeldhouwer Henry Moore. In een spectaculair decor komen de bijna abstracte vrouwengestaltes van Moore tot leven.Met oa Gerrie de Vries en leden van het Nieuw Amsterdams Peil
26 oktober 2011
Muziekgebouw aan het IJ - 20.15
10 november 2011
Verkadefabriek, Den Bosch - 20.30

Laurie Anderson in het Holland Festival

Delusion - Laurie Anderson
Nederlandse première

Laurie Anderson creëert haar eigen, mystieke universum.
Na het eclatante succes van The End of the Moon (Holland Festival 2005) komt Laurie Anderson terug met haar nieuwste werk. Delusion is opgezet als een serie korte mysteriespelen, verhalen die schakelen tussen realiteit, droom en mythe. De New Yorkse zangeres, violiste en performer creëert ook in deze show weer een heel eigen universum met haar onaardse muziek, haar sublieme visuele ontwerpen, en haar magnetische persoonlijkheid. Soms met koele afstandelijkheid, dan weer met rauwe emotie vertelt zij haar verhalen die springen van de mystieke oorsprong van het Russische ruimteprogramma naar theorieën over tijd en snelheid, van de ondergang van het Amerikaanse Rijk naar haar Zweedse voorouders. Een niet te missen performance van een uniek fenomeen.

12 juni 2011 - 20.15 uur (Inleiding 19.30 uuur)
Het Muziektheater - Amsterdam
www.hollandfestival.nl

The Reclining Woman - Astrid Kruisselbrink

Tijdens de OperaDagen Rotterdam de voorstelling The Reclining Woman
De levenscyclus van de vrouw verteld in een muziektheatervoorstelling van componiste Astrid Kruisselbrink, geïnspireerd door de liggende vrouwenbeelden van Henry Moore en teksten van
onder andere Lucebert en Sappho. The Reclining Woman is een kwetsbare en fascinerende voorstelling die op een bijzondere locatie wordt gespeeld.
Geïnspireerd door de liggende vrouw de 'de reclining figure’ van beeldhouwer Henry Moore, schreef Astrid Kruisselbrink muziek die de levenscyclus van de vrouw vertelt. The Reclining Woman is een ode aan de vrouw, met haar typische eigenschappen als het vrouwelijk lichaam, seksualiteit en het moederschap. De tekst bestaat uit vier delen; elk deel vormt een fase in het leven van de vrouw.
Een productie van Muziektheatergroep de Helling.

za 28 mei 21.00u, Kunsthal - Rotterdam
OperaDagen Rotterdam

Lizzy Timmers - Anke Brouwer

In de Tijd van Tijgers geven twee generaties muziektheatermakers - Paul Koek en Lizzy Timmers -
door middel van live muziek, internet, plaatjes draaien, zang en verhalen, elkaar inzage in hun muzikale wereld en laten het publiek en elkaar kennismaken met hun ‘tijgers’.
Met muziek van o.a. Anke Brouwer
Frascati, Amsterdam
30 maart tot 2 april om 21 uur


Annelies van Parys - new work

EEN ORESTEIA
De muziek is van de 20ste eeuwse Griekse componist Iannis Xenakis en mezelf. Voor de muzikale uitvoering zorgen VocaalLAB Nederland en het vermaarde Asko/Schönberg Ensemble. Het geheel staat onder de leiding van de Argentijnse dirigent Alejo Pérez. De regie van dit geënsceneerd concert is in handen van Caroline Petrick.
De compositie van Annelies van Parys is een opdracht van de "Van Beinum Stichting" Nederland.
Hieronder Annelies over Een Oresteia


Waarover gaat EEN ORESTEIA?

Een Oresteia volgt het verhaal van de Griekse tragedieschrijver Aeschylos. Xenakis zette het verhaal op muziek waarbij vooral het koor naar voor komt.
De muziek van Annelies van Parys (België, 1975) geeft een soort kader aan Xenakis. Deels door de structuur (proloog, 2 inserties en epiloog), deels door de teksten -een selectie van Caroline Petrick- die het drama belichten vanuit een gans ander standpunt. Dat van de vrouw die de motor van het gebeuren is: Klytaemnestra. In de eerste insertie verdedigt zij de moord die ze op haar man pleegde, in de tweede insertie maant ze de furiën aan om haar dood (zweerd op haar beurt door haar zoon Orestes vermoord) te wreken. De muzikale werelden van Xenakis en van Parys zijn heel erg verschillend wat een boeiende confrontatie oplevert.
Hieronder de regisseuse Caroline Petrick over Een Oresteia


Hieronder de regisseuse Caroline Petrick over de uitdaging van muziektheater



Vrijdag 18 februari 2011 om 20:00
Concertgebouw Brugge

www.concertgebouw.be
Woensdag 23 februari 2011 om 20:00
DeSingel Antwerpen

www.desingel.be
Donderdag 24 februari 2011 om 20:15
Muziekgebouw aan't IJ, Amsterdam

www.muziekgebouw.nl
Zaterdag 26 februari 2011 om 20:15
Schouwburg Rotterdam

www.rotterdamseschouwburg.nl

EEN ORESTEIA - meer info op www.transparant.be
Caroline Petrick over de
Oresteia van Aischylos en haar beleving ervan





Kate Moore - On the Road

The Open Road van componiste Kate Moore is een magisch realistische vertelling over de vraag wat de mens drijft om altijd weer verder te willen trekken. Over het paradoxale verlangen van de mens om te reizen terwijl we op zoek zijn naar een thuis. Het libretto van het muziektheaterwerk is ontleend aan ’Song of the Open Road’ van Walt Whitman (1819-1892), een serie gedichten die mensen inspireert tot het opgeven van vertrouwde manieren van leven om daarmee nieuwe, individuele wegen te zoeken. We zullen volgens Whitman in deze zoektocht moeilijke uitdagingen tegenkomen maar tegelijkertijd brengt die ons ook het plezier van The Open Road.
Niet alleen door heel Nederland te zien dit najaar maar ook tijdens het
BABEL FESTIVAL, een nieuw Amsterdams festival voor hedendaags muziektheater
De programmering van het Babelfestival heeft een nieuwe invulling gekregen en staat voortaan in het teken van hedendaags muziektheater en kleinschalige opera. Het Ostadetheater werkt vast samen met de Diamantfabriek, het nieuwe productiehuis voor hedendaags muziektheater in Amsterdam.
Babel Festival
4 t/m 14 november 2010

Twee Nieuw Muziektheaterstukken van Koreaanse componiste Seung-Ah Oh

16 april (t/m 8 mei 2010): opera LEGE WIEG/BOŞ BEŞIK Muziek: Seung-Ah Oh (geboren 1969, Seoul) studeerde aan de Vrouwenuniversiteit Ewha in Seoul en electronische muziek in de USA. Zij vervolgde van 2000-2003 haar studie bij Louis Andriessen en vestigde zich definitief in Nederland. Muzikale leiding Romain Bischoff Regie Cilia Hogerzeil uitvoering: Muziektheater Hollands Diep & Vocaallab Nederland, een koor van Nederlandse en Turkse vrouwen en instrumentaal ensemble. waar: Energieterrein, achter de Noordendijk 148, hoek Biesboschstraat te Dordrecht. Vanaf 18.00 tevens diner (€6,50) in het Energiehuis verzorgd door het Turkse Restaurant Diwan uit Dordrecht.
De opera vertelt het verhaal over een vrouw en een man die tegen de zin van hun families toch trouwen. Hun liefde wordt tot het uiterste beproefd. Maar dan nemen gebeurtenissen een onverwachte keer; na jaren krijgen zij op magische wijze een kind. Dit oude Turkse volksverhaal is door componiste Seung-Ah Oh en schrijfster Anne Vegter bewerkt tot verrassend hedendaags muziektheater.

Op 15 mei is er van dezelfde componiste de muziektheaterproductie WORDS AND BEYOND HWANG JIN-YI in het Muziekgebouw aan het IJ in Amsterdam. Het werk is gebaseerd op leven en poëzie van de 16e eeuwse hofdame Hwang-Jin Yi . Zij werkte zich met haar flamboyante levensstijl moeizaam op van de onderklasse naar de wereld van literaire aristocraten en machtige politici. Yi bevrijdde zich van haar banden met dit leven om een verlicht denker te worden. Haar ideeën spreken ook nu nog tot de verbeelding. Geluiden, beelden en bewegingen komen samen in een meditatieve sfeer, geïnspireerd op Koreaanse traditie en symboliek.
Muziek: Seung-Ah Oh Toneelbeeld: beeldend kunstenares Ji-Young Chae.
Zang: mezzosopraan Margriet van Reisen
Dans: Michael Schumacher
Slagwerk: Slagwerkgroep Den Haag.

Eerste muziektheaterwerk van de Belgische componiste Annelies van Parys:

Muziekgebouw aan't IJ in Amsterdam: 24 maart 2010
AN INDEX OF MEMORIES Zij en Hij, kunnen ze elkaar vinden?  Zij haalt herinneringen op, spreekt over verlangen. Hij staat op een keerpunt, herschrijft het verleden. Haar taal is verhalend, als het geheugen van de antieke Westerse beschaving. Zijn taal hapert zoals het geheugen van de moderne tijd. Een geënsceneerd concert. Alles vertrekt van de teksten van de Oudgriekse dichteres Sappho.
Compositie ANNELIES VAN PARYS / tekst SAPPHO & ANNELIES VAN PARYS / regie CAROLINE PETRICK / scenografie KATLEEN VINCK / kostuums ANNELEEN DE CAUSMAECKER muzikale leiding MARIT STRINDLUND / muzikale uitvoering SPECTRA ENSEMBLE / zang VOCAALLAB NEDERLAND: Els Mondelaers (mezzo), Arnout Lems (bariton), Camille Hesketh (sopraan), Maria de los Angeles Marques Fernandez (sopraan), Fanny Alofs (mezzo/alt) / techniek KIM RENS
Lees meer