vrouwelijke componisten Women Composers opera | news
 
opera

Annelies Van Parys - Operadagen Rotterdam

Annelies Van Parys staat met twee voorstellingen in het festival die onlangs in België hun première beleefden.
Dagboek van een verdwenene is de nieuwste productie van Muziektheater Transparant in een regie van Ivo van Hove. De oorspronkelijke liedcyclus van Leoš Janáček voor bariton en piano, waarin een boerenjonge zijn liefde voor zigeunermeisje Zefka bezingt, werd door Annelies Van Parys aangevuld met een partij voor Zefka (sopraan) en klein vrouwenkoor. Recensent Tom Janssen schreef in de Standaard "…. de toegevoegde waarde van haar muziek is groot, raadselachtig, prachtig" .
Rotterdamse Schouwburg
vr 12 mei 20.30 - 21.30u
za 13 mei 20.30 - 21.30u
De tweede voorstelling met muziek van Annelies Van Parys is Het Kanaal. Een actueel thema over een ontmoeting tussen een vluchteling en een travestiet, gebaseerd op verschillende dialogen van Shakespeare die zijn aangevuld met nieuwe teksten van Gaea Schoeters. Steractrice Katelijne Verbeke is deel van de cast.Op het strand bij Calais maakt een vluchteling zich klaar om het Kanaal over te zwemmen, zijn toekomst tegemoet. Op de krijtrotsen aan de overkant neemt een (transseksuele) vrouw afscheid van het leven; nog even en ze springt haar einde tegemoet. Tussen de twee ontstaat een verrassende dialoog: hun lot blijkt sterker verbonden dan gedacht.
Rotterdamse Schouwburg
za 13 mei 2017 15.00 - 16.30u
za 13 mei 2017 19.00 - 20.30u

Annelies Van Parys tijdens het
Opera Forward Festival

In And you must suffer geven de Palestijns-Israëlische Samir Odeh-Tamimi en de Vlaamse Annelies Van Parys met nieuwe muziek commentaar op Bach. Odeh-Tamimi plaatst een nieuw werk in het midden, dat contrasteert met de muziek van Bach. Zijn compositie stelt vragen, becommentarieert. Aan het begin en aan het eind laat Van Parys vanuit de stilte een monoloog ontstaan, als bezinning op wat geweest is of nog komen gaat. De sobere regie van Pierre Audi verbindt dit alles met elkaar. Videobeelden van Mirjam Devriendt voorzien het geheel van een extra laag.
And You Must Suffer is zo een eigentijdse reflectie op identiteit, religie en haar claim op de waarheid en op het lijden en medelijden in deze wereld.
Opera Forward Festival
28 en 29 maart 2017 - 20.00 uur - Muziekgebouw a/h IJ

Wereldpremière - Calliope Tsoupaki

Opera Trionfo en Asko|Schönberg brengen een nieuwe opera met muziek van Calliope Tsoupaki over een van de belangrijkste vraagstukken van onze tijd: de vluchtelingencrisis: Fortress Europe
Het is de eerste aflevering van “Sign of the Times”, een serie nieuw te schrijven opera’s, die snel inhaken op de actualiteit. De opera vertelt het verhaal van Europa en haar zoon, de politicus. Zelf geboren in Noord-Afrika, trad zij als jonge vrouw vol moed en idealen de wereld tegemoet. Nu leeft ze afgezonderd in haar appartement in Brussel. Ondertussen heeft haar zoon de opdracht de poort naar Europa te bewaken. Er ontspint zich een drama vol politieke belangen, persoonlijke verlangens en het rumoer van angst en haat van populisten.
Opera Forward Festival i.s.m. De Nationale Opera
20 maart 2017 (première), 21 maart 2017, 22 maart 2017
Amsterdam Stadsschouwburg, Rabozaal
Daarna tournee door Nederland

Wereldpremière - Kaija Saariaho

De Finse componiste Kaija Saariaho werd beroemd door haar vernieuwende muziek voor tape en elektronica. Dat hier haar wortels liggen is ook duidelijk terug te horen in haar composities voor orkest. Voor haar werk gebruikt ze vaak bestaande teksten in andere talen, zoals hindoeteksten uit de Veda’s of fragmenten uit het Egyptisch Dodenboek. In 2011 was in Nationale Opera & Ballet haar opera Émilie te zien.
Regisseur Peter Sellars combineert in de wereldpremière Only the Sound Remains twee, op Japanse Nôh-drama’s geïnspireerde opera’s van de Finse componiste Kaija Saariaho tot een hemelse voorstelling. Met countertenor Philippe Jaroussky de hoofdrol in beide stukken.
Ontmoet en praat mee met team, cast en gasten na elke voorstelling, o.l.v. Laurens Knoop, oprichter van The School of Life, Amsterdam.
Nationale Opera & Ballet - 15, 19, 22 , 24 maart - 20.00 uur
In de uitzending van Radio Monalisa op 13 maart is een heel uur gewijd aan de muziek van Kaija Saariaho.

Opera - Annelies Van Parys

PRIVATE VIEW
Annelies Van Parys, huiscomponiste bij Muziektheater Transparant, schreef voor het festival Opera XXI Private View, geïnspireerd door het filmuniversum van Alfred Hitchcock.
Het is haar eerste echte opera; meteen een met de suspense van een rasechte thriller, de spankracht van een whodunit, een dosis humor en een fijnzinnig web van verwijzingen naar Hitchcocks innovatieve beeldtaal. De toeschouwer wordt meegezogen in de blik van een voyeur die in de levens van anderen binnendringt en op zoek gaat naar betekenis. Maar vertellen onze ogen werkelijk wat we zien? De voorstelling confronteert ons met de inherente dubbelzinnigheid van kijken en bekeken worden - een vraag die vandaag nog relevanter lijkt dan toen: big brother is watching us, meer dan ooit.
Onlangs ontvang Annelies Van Parys en het Nederlandse 33 ⅓ collective de eerste Fedora – Rolf Liebermann Prize for Opera en een geldprijs van €75.000.

Lees hier (in pdf-formaat) een interview met Annelies Van Parys.

Première: 13 May 2015 - Kunsthuis Opera Vlaanderen Antwerpen (BE)
Tickets Antwerpen/Gent - 13, 15, 23 May 2015
Tickets Operadagen Rotterdam - 28 May 2015 - met voorgesprek om 19.30 uur met Annelies Van Parys en scenariste Gaea Schoeters.
Musik der Jahrhunderte Stuttgart - 12 Juni 2015
Budapest / Armel Opera Festival - 2 July 2015
Pilsen 2015 - 5 July 2015

Muziek van Annelies Van Parys is te horen in Radio Monalisa op 17 en 24 mei 2015.

Over de Bergen weer in Nederland

Corrie van Binsbergen's nieuwe opera OVER DE BERGEN (libretto Josse De Pauw) Met Claron McFadden en een 16-koppig ensemble.
12 oktober Stadsschouwburg Utrecht -
www.ssbu.nl
13 oktober Lucent Danstheater Den Haag -
www.ldt.nl
14 oktober Stadsschouwburg Amsterdam -
www.ssba.nl
Bekijk de trailer hier

nieuwe opera Corrie van Binsbergen

Corrie van Binsbergen’s nieuwe opera gaat over de nooit ophoudende gevoelens van verlangen en gemis. Het hoofdpersonage is geen mens, maar een wezen vol verlangen. Het vangt ijle klanken op van ergens over de bergen, en wordt door die sirenenzang aangezogen, voortgestuwd, overhoop gehaald, weggeblazen. Libretto Josse De Pauw. Met Claron McFadden en een 16-koppig ensemble.

Nederlandse première: 5 juni 2010 (ook op 6 juni 2010) in de Rotterdamse Schouwburg
Operadagen Rotterdam
Bekijk de trailer hier

Operapremière van Kaija Saariaho

Muziektheater Amsterdam: 18, 20 en 21 maart
In Kaija Saariaho's (Finland,1953) nieuwe opera Émilie reizen we door het leven van Émilie du Châtelet (1706-1749) — een briljant geleerde. Het libretto bestaat uit brieven die Émilie schreef aan haar minnaar Voltaire en haar innerlijke dialogen. Met sopraan Karita Mattila, dirigent Kazushi Ono en het Orchestre de l'Opéra National de Lyon. (met electronische elementen)