vrouwelijke componisten Women Composers news
 

NEW CD - Blossom Dearie

There were many highlights to her musical career: the concerts she gave in the Netherlands between 1968 and 1989 feature prominently among them. This CD is a faithful rendition, thanks especially to the remarkable audio quality. Blossom Dearie masterfully performed in all the instrumental formations, from solo shows to the great Metropole Orchestra. She sang repertoires of every kind, from film music – she brought a new dimension to “Raindrops Keep Falling on my Head” – to Joni Mitchell’s “Both Sides Now”, sensitively revisited. Not to forget a masterpiece whose music she composed, “Winchester in Apple Blossom Time”, with Marilyn Monroe-style boo-be-doops – two superb versions of which can be enjoyed here, as well as her other compositions, those mentioned, and “Bring All Your Love Along”, whose first recording, made in Laren, 1982, is featured here.
Blossom Dearie - The Lost Sessions from the Netherlands - FON-1804033

NEW CD - Peggy Lee

In 2015 Coastal Jazz and Blues Society in Vancouver, BC commissioned Peggy Lee to compose a suite of music for a new 10-piece ensemble. The intent was to create an ensemble including some of the most active and interesting improvisers on the Vancouver scene, both veterans and younger players, all highly accomplished artists and leaders of their own projects. Echo Painting was premiered at the 2016 Vancouver International Jazz Festival. With many colors to draw upon, the music is multi-layered, texturally varied and melodically rich. From driving rhythmic vamps to incendiary improvisation to achingly beautiful melodic compositions, Peggy Lee takes anything she touches to a deeper and more artful level creating “music that combines the timeless and the otherworldly in equal measure” (Georgia Straight).
Peggy Lee - Echo Painting - SGL 16262

Calliope Tsoupaki - wereldpremière

Calliope Tsoupaki heeft in opdracht van het Holland Festival een nieuw dubbelconcerto geschreven. De Syrian Big Band was de eerste in zijn soort in de Arabische wereld en gaf bigbandmuziek een stem in Syrië. Samen met het Metropole Orkest speelt een aantal solisten van de Syrische bigband – de meesten inmiddels woonachtig in het Westen – in Carré een avontuurlijk programma vol traditioneel repertoire en energiek eigen werk. Veelzijdige muzikanten als ney-speler Moslem Rahal (in 2016 nog op het festival met The Orchestra of Syrian Musicians), zangeres Dima Orsho en zanger en multi-instrumentalist Ibrahim Keivo laten hun soulvolle geluid horen.
Bovendien treden topklarinettist Kinan Azmeh en de Nederlandse trompettist Eric Vloeimans aan voor de wereldpremière van een grensoverschrijdend dubbelconcert voor klarinet en trompet: Tragoudi. Deze compositie is van de Grieks-Nederlandse Tsoupaki, die zich in haar werk vaak laat inspireren door traditionele muziek uit Griekenland en het Midden-Oosten.
8 & 9 juni 2018 - 20.00 | Theater Carré

Holland Festival Tips van Radio Monalisa

DEAR ESTHER
Dear Esther is bejubeld als een van de meest vernieuwende computergames van de laatste tien jaar. De game is poëtisch, symbolisch en ingetogen en raakt aan thema’s als liefde, verlies en verlossing. Een wandeling door het prachtige, verlaten landschap van een onbewoond eiland in de Schotse Hebriden blijkt op mysterieuze wijze verbonden met een traumatisch autoongeluk en een existentiële crisis. Naar het podium gebracht – zowel het spel als de muziek worden live gespeeld – krijgt de videogame nieuwe, onvermoede muziektheatrale kanten.
24 juni | Muziekgebouw aan het IJ | 20.30

OCTAVIA E. BUTLER'S PARABLE OF THE SOWER
Met Octavia E. Butler’s Parable of the Sower maken de Amerikaanse componisten en muzikanten Toshi Reagon en Bernice Johnson Reagon post-apocalyptisch muziektheater, dat tweehonderd jaar zwarte muziek omvat. De opera is gebaseerd op de sciencefiction-romans van Octavia Butler. Een jonge vrouw ontvlucht een buitenwijk van Los Angeles die onleefbaar is geworden; ongebreidelde privatisering, inkomensongelijkheid en klimaatverandering hebben geleid tot escalerend geweld. Terwijl ze door een uitgedroogd Amerikaans landschap reist, plant ze de zaadjes voor een nieuw geloof.
20-21 juni | Muziekgebouw aan het IJ, Amsterdam | 20.30

SAIGON
11 Franse en Vietnamese acteurs spelen verhalen over liefde en ballingschap. De personages treffen elkaar in een Vietnamees restaurant in Parijs. Scènes schakelen tussen Parijs en Saigon en tussen 1956, toen de Fransen verslagen werden in Dien Bien Phu en zich terugtrokken uit Vietnam, en 1996, het jaar waarin de Verenigde Staten een einde maakten aan het economisch embargo en Vietnamezen het land weer konden bezoeken. Een duikt in de pijnlijke, gedeelde geschiedenis van Frankrijk en Vietnam en vertaalt deze naar universeel theater over de langdurige gevolgen van oorlogsvoering, migratie en liefde.
13 - 14 juni | Stadsschouwburg, Amsterdam | 19.30

ANNA KARENINA...– Allerdings mit anderem Text und auch anderer Melodie
Het boek wordt gebracht als wervelende jaren 70- en 80-radioshow. Luister naar muziek van Grandmaster Flash, Eurythmics en de Steve Miller Band en zie hoe Anna Karenina te gronde gaat aan de liefde. Dit is een geraffineerde en onweerstaanbare theaterkomedie.
8-9 juni | Stadsschouwburg, Amsterdam | 20.30 (10 juni om 15.00 uur)

METROPOLE ORKEST & SOLOISTS OF THE SYRIAN BIG BAND
Met topklarinettist Kinan Azmeh en de Nederlandse trompettist Eric Vloeimans - en de wereldpremière van een grensoverschrijdend dubbelconcert voor klarinet en trompet: Tragoudi van Calliope Tsoupaki.
8 + 9 juni | Theater Carré | 20.00 uur

Oranjewoud Festival - premières

Artistiek leider Yoram Ish-Hurwitz, voormalig Oerol-directeur Joop Mulder, componiste Vanessa Lann en de tienkoppige band Coal Harbour openen de culturele-hoofdstadeditie van Oranjewoud Festival. Daarna: de spectaculaire wereldpremière van Future Perfect, een locatiespecifiek werk van de Amerikaans-Nederlandse componiste. Ongeveer een half uur voor aanvang van het concert gaat Thea Derks in gesprek met componiste Vanessa Lann en artistiek leider Yoram Ish-Hurwitz.
1 juni - Oranjewoud | 19.00 uur

Première van Koerikoeloem (bis) Een muzikaal gedicht gevangen door de wind - een nieuw werk van componiste Miranda Driessen op een gedicht van Tjitske Jansen. Met Naomi Sato op het Japanse blaasinstrument sho, blokfluittrioTrio Axolot en acht zangers.
2 juni - Oranjewoud | 17.00 uur

Sinta Wullur - concerten en premierès

Tijdens het internationale gamelanfestival in München worden tween nieuwe werken speciaal geschreven voor het festival. Gamelan Bells voor carillon en Balinese gamelan en Polèng voor chromatische gamelan.
June 8 – 17, 2018 - Indonesia # Bronze.Bamboo.Beats
Stadtmuseum, München

Emily Songs
met teksten van Emily Dickinson, uitgevoerd op de Javaanse gamelan, zang en saxofoon, door ensemble Widosari. Deze nieuwe compositie is een onderdeel van het veelzijdig spektakel met alle elementen van de traditionele Javaanse gamelan, poppenspel, Wayang kulit.
Shadows of Java
3 juni 15.00 uur Muziek & Dansschool, Amstelveen
30 mei 20.00 uur Bijlmer Parktheater, Amsterdam
27 mei 15.30 uur Kumpulan – Bronbeek, Arnhem
25 mei 20.00 uur Tong Tong Festival, Den Haag

Balinese Gendèr Duo
Balinese gamelan door duo Sinta Wullur & Inez Liem tijdens de Finnisage van kunstenaar Nicky Snackey
Galerie Cargo: 27 mei 16.00 uur
Haparandadam 8, Amsterdam

De lancering van de Indian fusion groep Raagini tijdens het jaarlijkse event van de muziekstudenten van Global Raga.
Muziek & Dansschool: 26 mei om 17.00 uur
Stadshart 26, Amstelveen

NEW CD - Louise Farrenc

Biliana Tzinlikova, interprets pieces by Louise Farrenc, the genius composer of the 19th century who mastered the art of variations. Precious music from the classical spirit with the romantic feeling and the fine esprit of France. Including world premiere recordings.
Louise Farrenc - Variations for Piano
Paladino Music - pmr0088

Gaudeamus Sessie met
Rieteke Hölscher & Miranda Driessen

Tijdens de 20ste editie van de Gaudeamus Sessies, een preview van Koerikoeloem, de muziektheatervoorstelling van Miranda Driessen naar het gelijknamige prozagedicht van Tjitske Jansen. Een multidisciplinair werk voor 8 solostemmen, sho (een Japans blaasinstrument), blokfluittrio en een klankinstallatie bestaande uit 8 windharpen.
Ook op het programma de klankinstallatie Disturbing Light van beeldend vormgever Marij Janssen en componist/pianist Rieteke Hölscher. Dit werk bestaat uit een zwerm van zwevende figuurtjes die in een compacte ‘wolk’ in de ruimte deinen. Door geraffineerd lichtgebruik ontstaat er een spannend spel van licht en schaduw op de muur waarin de figuurtjes allemaal een eigen identiteit krijgen. Rieteke Hölscher componeerde een nieuw minimalistisch stuk voor elektronica, piano en viool vol herhaling en variaties op de motieven. Beeld en geluid vloeien naadloos in elkaar over en geven het publiek een gevoel van een oneindigheid tijdlus.
19 mei 2018 - Muziekhuis Utrecht

Dag in de Branding - Editie 48

Deze editie van Festival Dag in de Branding staat in het teken van ‘ruimtes en rafelranden’. Muziek van veel vrouwelijke componisten worden dan uitgevoerd: Barbara Ellison, Maya Verlaak, Marina Poleukhina, Geneviève Murphy en Petra Strahovnik. Lees hier wat curator Saskia Lankhoorn zegt over de programmering.
Dag in de Branding - 26 mei 2018 - Den Haag

Composer's Treat 2018: Jasna Velickovic

The guest for Composer’s Treat 2018 is composer and performer Jasna Velickovic. Jasna will stay for a week starting on April 29th at the Buitenwerkplaats to work on a new piece for the instrument she designed, the Velicon and percussion. She will be collaborating with percussionist Marijn Korff de Gidts. The presentation of this new work is on May 20th in De Ruimte in Amsterdam.