vrouwelijke componisten Women Composers Gaudeamus - Festival highlights | news vrouwelijke componisten | women composers

Gaudeamus - Festival highlights

Voor haar project A Beautiful Path wandelt componiste Kate Moore in etappes van het oosten van Nederland naar het meest westelijke punt van Ierland. Al lopend ontwikkelt ze een nieuwe muziekcyclus, geïnspireerd op troubadours die eeuwen geleden de orale geschiedenis van streken in kaart brachten. Tijdens hetl presenteert ze de première van het eerste voltooide werk dat ze tijdens dit project schreef: Garden of Thornless Roses, een mystiek stuk over de symboliek van bloemen en Middeleeuwse kruiden, voor drie instrumenten die de rondtrekkende troubadours traditioneel bespeelden: blokfluit, Middeleeuwse harp en viella.
zondag 14 september om 17.00 uur | Pandhof
Honingzuigers, een Oost-Afrikaanse vogelsoort, zingen al een miljoen jaar hetzelfde lied. De voorouders van de Kenyaanse componiste en geluidskunstenares Nyokabi Kariũki moeten dus hun gezang voortdurend gehoord hebben toen ook zij, in prekoloniale tijden, hun kennis mondeling overdroegen, in de vorm van zang en muziek. In haar performance Birdsongs from Kĩrĩnyaga voor het Cello Octet Amsterdam, stem en field recordings, verkent Kariũki de rijke wisselwerking tussen natuur en menselijk erfgoed.
zaterdag 13 september om 20.15 | Tivoli/Vredenburg
Het duo van basklarinettiste Fie Schouten en celliste Katharina Gross brengt samen met pianist Pascal Meyer een concert rondom het stuk Sounds, Archeologies van Isabel Mundry, een van de juryleden voor de Gaudeamus Award 2025. Een stuk waarin Mundry als een archeoloog verschillende archetypes van het klassieke componeren opgraaft en zich er opnieuw toe probeert te verhouden. Ook werk van o.a. Cecilia Arditto Delsoglio en Patricia Alessandrini.
vrijdag 12 september om 17.00 uur | Doopsgezind Gemeente
We weten allemaal hoe indrukwekkend het immersieve geluid in een bioscoop kan zijn. Maar wat gebeurt er als je de 64 ruimtelijk opgestelde speakers van het Dolby Atmos-geluidssysteem inzet voor enkel muziek? En wat als je daar ook nog eens de veertien supergetalenteerde musici van Orkest De Ereprijs aan toevoegt? Stap midden in het geluid en ervaar een nieuwe manier van luisteren.Atmos/Spheres II is de tweede editie van een meerjarig onderzoek van Dyane Donck Company naar de artistieke mogelijkheden van het Dolby Atmos-geluidssysteem. In samenwerking met Orkest De Ereprijs staat ditmaal de combinatie van Dolby Atmos en live muziek centraal.
Met muziek van o.a. Evelien van den Broek, Ji Youn Kang en Marieke van de Ven.
vrijdag 12 september om 14.30 uur | Kinepolis Jaarbeurs
In The Usual neemt componiste Karmit Fadael het publiek mee in een muzikaal en theatraal onderzoek naar de subtiele, maar ontwrichtende kracht van micro-agressies. Opmerkingen en gedragingen die ogenschijnlijk onschuldig of zelfs goedbedoeld zijn, krijgen een andere lading in de context van persoonlijke ervaringen of échte agressie. Wanneer wordt een blik kwetsend? En waarom nemen we sommige machtsspelletjes voor lief?
vrijdag 12 september om 20:15 uur | Stadsschouwburg
Freedom in Fragments

In deze solovoorstelling deelt componiste, muzikante en interdisciplinair maakster Sanam Tahmasebi een persoonlijke reflectie op thema’s als vrijheid, herinnering en de stem als vorm van verzet. Op basis van haar lopende multidisciplinaire project Beyond the Triangle presenteert ze een stuk bestaande uit gelaagde zang, cello, veldopnames, elektronica en poëzie, gevolgd door een gesprek met het publiek.
vrijdag 12 september om 20.30 | Theater Kikker
Anushka Chkheidze is een componiste en producer van elektronische muziek uit Tbilisi, Georgië, wiens genres overstijgende werk een brug slaat tussen de avantgarde, hedendaags klassieke muziek en de wereld van IDM. Op Gaudeamus Festival 2025 presenteert ze haar nieuwe performance Intricate Pipes: een project gebaseerd op Chkheidzes lang gekoesterde wens om te werken met pijporgels – niet op de klassieke manier, maar als een programmeerbaar instrument, uitgebreid met digitale tools.
donderdag 11 september om 20.00 uur | Lutherse Kerk
De Italiaanse componist en saxofonist Laura Agnusdei keert terug naar 't festival met muziek van haar nieuwste album Flowers Are Blooming In Antarctica. Een diepgaande, tijdloze meditatie op onze relatie met de planeet Aarde, ondersteund door een levendige soundtrack van spirituele jazz, fourth world minimalisme, tropische elektronica en hedendaagse elegantie.
Laura Agnusdei’s tenorsax speelt een centrale rol op Flowers Are Blooming In Antarctica, als laserstaaf omhoog geheven naar de wolken, een dirigent die stichtelijke soundscapes orkestreert voor een drie-ogige dolfijn, ons begeleidend door prismatische weilanden en oceanen met een hoge zuurtegraad. Met een aan Miles Davis herinnerende scherpheid begeeft ze zich door een tropische geluidswereld in haar meest organische en transcendentale werk tot op heden.
woensdag 10 september om 19,30 uur | Tivoli/Vredenburg
En daarnaast ook de INSTALLATIES en performances van Sophia Mitiku, Adama Delphine Fawundu en anderen!
Meer informatie over het festival en tickets hier>>

Luister naar de Podcastserie: NOOIT VAN GEHOORD?!