vrouwelijke componisten Women Composers première | news vrouwelijke componisten | women composers

nieuw werk: Rita Hijmans

Het kunstlied – misschien wel de meest intieme muziekvorm die er is. Het draait in wezen om een keten van vijf mensen: de dichter die zich in woorden helemaal blootgeeft, de componist die ze van de meest uitdrukkingsvolle muziek voorziet, de pianist die een bed spreidt van akkoorden, melodieën en ritme, de vocalist die zich daarin huist en de tekst voordraagt alsof het vanuit haarzelf komt… en ten slotte jij, de luisteraar, die de moed heeft er helemaal in op te gaan.
Lenneke Ruiten brengt een programma waarin vrouwelijke liedcomponisten centraal staan: Fanny Mendelssohn, Clara Schumann, Roos van der Burg en nieuw werk van Rita Hijmans.
21 oktober 2025 - 20.15 | Nieuwe Kerk, Den Haag

Heather Pinkham: Nederlandse première

In de ZaterdagMatinee van 4 oktober, vindt de Nederlandse première van Nowhere and No-When, van pianiste/componiste Heather Pinkham. Dit stuk schreef zij voor pianist (en piloot) Ralph van Raat. En ook dit werk heeft iets onaards. Het stuk bevat een NASA-opname van kosmische lichtgolven, omgezet in geluid. Bonus: Pinkham gaf de noten een verborgen boodschap mee voor eventueel buitenaards leven, vergelijkbaar met de beroemde Golden Record aan boord van ruimteschip Voyager I.
4 oktober 2025 om 14.15 | Concertgebouw, Amsterdam (Ook live te horen via NPO Klassiek)

nieuw werk: Renske Vrolijk

In Miserere, de nieuwe compositie van Renske Vrolijk in opdracht van Philzuid, staat het spanningsveld centraal tussen oprechte boetedoening en uiterlijk vertoon. Een muzikale pelgrimage in een tijd van selfies, zichtbaarheid en gestileerde zingeving.
Fragmenten uit het 14e-eeuwse Llibre Vermell klinken in hertaald Middelnederlands, verweven in een gelaagd werk voor koor en orkest. Uitgevoerd door Philzuid en Studium Chorale, o.l.v. Duncan Ward.

zo 21 september | Theater aan de Parade / Den Bosch
za 20 september | Muziekgebouw Eindhoven
vr 19 september | Musica Sacra / Theater aan het Vrijthof, Maastricht

nieuw werk: Saskia Venegas Aernouts

Het New Yorkse Kronos Quartet, al 50 jaar beroemd om zijn levendige optredens en gedurfde repertoire, komt naar Utrecht op uitnodiging van TivoliVredenburg en het Music Meeting Festival Nijmegen. Het strijkkwartet - een van de bekendste in de hedendaagse muziekwereld - combineert opdrachten aan zowel jonge als gevestigde componisten. Deze keer met muziek van Sun Ra, Terry Riley, Gabriella Smith, Soo Yeon Lyuh en een opdrachtcompositie aan Saskia Venegas Aernouts, componist in residence van de Music Meeting. Haar werk geeft verklanking aan de gevaren van het verlies van empathie, een volk in rouw en de herhaling van de geschiedenis. Dit spraakmakende kwartet presenteert opnieuw indrukwekkende werken die je nog lang zullen bijblijven.
8 mei 2025 - Tivoli | Vredenburg, Utrecht - 19.15

nieuw werk: Bianca Bongers

Voor het concert Klavierliefde van pianiste Yukiko Hasegawa en het Intercontinental Ensemble werd Bianca Bongers gevraagd een stuk te componeren. Het werd Ontluiken 花 voor piano solo en ensemble (2025), waarin Bongers streeft naar een intense luisterervaring. De muziek grijpt de luisteraar en schakelt voortdurend tussen introverte en extraverte sferen. Hoewel Bianca Bongers al vele werken op haar naam heeft staan, zal met Ontluiken 花 haar eerste soloconcert in première gaan.
24 mei 2025 - Jacobi Kerk - Utrecht 20.00
2 mei 2025 - Waalse Kerk - Amsterdam 20.00
23 maart 2025
- St. Jacobuskerk, Vlissingen 15:30 (première)
Meer hier>>

nieuw werk: Annelies Van Parys

Alle Menschen werden Brüder Beethovens boodschap over universeel broederschap uit zijn Negende Symfonie is vermaard. In een reactie op Beethoven onderzoekt Annelies Van Parys in haar creatie Fantasie voor orkest, koor, solist en ensemble de moed van individuen die weerstand bieden tegen sociale druk en oppressie. Hoe werkt die groepsdynamiek van het broederschap waar Beethoven zo naar smacht? Van Parys schreef Fantasie op een indringend libretto van Gaea Schoeters.
Op woensdag 26 maart gaat Fantasie in première in een uitverkocht Muziekcentrum De Bijloke in Gent, uitgevoerd door Symfonie Orkest Vlaanderen, het Ests Filharmonisch Kamerkoor, Ensemble Revue Blanche en sopraan Lore Binon, onder leiding van dirigent Kristiina Poska.
Daarna wordt Fantasie uitgevoerd op 27 maart in La Seine Musicale in Parijs, en op 3 april in Concertgebouw Brugge.
Lees meer>>

nieuw werk: Corrie van Binsbergen

Deze maand gaat deze voorstelling van productiehuis Silbersee in première, een nieuw werk van Corrie van Binsbergen: Requiem voor de Onwerkelijkheid op een nieuw tekst van Toon Tellegen. Het is een vertelling in de typische Tellegen-stijl: toegankelijk, lichtvoetig-filosofisch en vooral bekoorlijk mooi. De ik-figuur ontmoet de engel van de dood en laat in veertien stappen (naar de veertien delen van het requiem) het leven achter zich. Van Binsbergen componeerde dit werk in opdracht van het koor Consensus Vocalis, solisten en ensemble. Hans Croiset is de vertellende ik-figuur.
Requiem voor de Onwerkelijkheid toert door heel Nederland de komende maanden (van 13 maart-11 mei). Kijk hier voor meer info!

Annelies Van Parijs - nieuw mini-opera

Tijdens het SNAAR Festival in Utrecht voert het Rotterdams Philharmonisch Orkest Rosalind uit, een nieuw monodrama gecomponeerd door Annelies Van Parys op een libretto van Gaea Schoeters.
De titel ROSALIND. Deze voorstelling is een eerbetoon aan Rosalind Franklin, de wetenschapper die als eerste de dubbele helixstructuur van DNA vastlegde. Ondanks haar talent en ontdekking werd ze uitgesloten van de Nobelprijs die Watson en Crick kregen voor het beschrijven van de dubbele helix. Als vrouw aan de universiteit werd ze gediscrimineerd en niet als gelijke beschouwd. De compositie verkent haar dramatische levensverhaal, dat gekenmerkt werd door belangrijke wetenschappelijke bijdragen en persoonlijke uitdagingen. Sopraan Bernadeta Astari zingt de rol van Rosalind en wordt begeleid door musici van het Rotterdams Philharmonisch Orkest olv Ed Spanjaard en in een regie van Kenza Koutchoukali,
15 juni 2024 - 20.00 | Tivoli/Vredenburg

Kate Moore - première

Componisten met een gedeelde fascinatie voor ecologie staan bij deze avond centraal. Dat is geen vrijblijvende belangstelling: in het Antropoceen is de mens een geologische kracht geworden die het ecosysteem van de aarde bedreigt. Van Kate Moore klinken twee werken: het indringende Days and Nature uit 2012 én een splinternieuw werk. Kate Moore gebruikt in Days and Nature een muziekmachine van de Haagse kunstenaar Peter van Loon om te onderstrepen dat een ecosysteem ook een nauwkeurig afgestemde ‘machine’ is. Ze verklankt de groei van een boom, van een kwetsbaar stammetje tot een woudreus met breed uitwaaierend bladerdak.
donderdag 29 februari 2024 - 20.15 | Muziekgebouw aan het IJ

Seung-Won Oh - première

Dit jaar schreef Seung-Won Oh een nieuw werk voor het Ragazze Quartet met de titel Elegy in Me. Dit strijkkwartetwerk van 30 minuten gaat over het verlies van een dierbare. De première vindt plaats tijdens de vierde Strijkkwartet Biënnale Amsterdam, die een week lang de veelzijdigheid van het strijkkwartet laat zien en horen.
dinsdag 30 januari 2024 - Muziekgebouw aan het IJ - 17.00 uur
Lees meer hier>>

Luister naar de Podcastserie: NOOIT VAN GEHOORD?!