vrouwelijke componisten Women Composers Archives for June 2021 | news vrouwelijke componisten | women composers
 

NOOIT VAN GEHOORD?! #4

Calliope Tsoupaki - Matthijs Vermeulenprijs 2021

De Matthijs Vermeulenprijs is de belangrijkste Nederlandse compositieprijs, vernoemd naar de in 1967 overleden symfonisch componist Matthijs Vermeulen. Deze prijs (bestaat uit een geldbedrag van € 20.000 euro en een sculptuur gemaakt door Jeroen Henneman) wordt tweejaarlijks beschikbaar gesteld door het Fonds Podiumkunsten aan een Nederlands componist, die naar het oordeel van een jury een bijzonder werk heeft gecomponeerd op het terrein van de hedendaagse muziek. Er waren dit jaar 95 inzendingen. En de winnaar is Calliope Tsoupaki, Componist des Vaderlands.
Op vrijdag 16 juli 2021 ontvangt Calliope Tsoupaki deze prestigieuze voor haar compositie Thin Air. Viktorien van Hulst, vanaf 1 juli directeur van het Fonds Podiumkunsten, reikt de prijs uit aan Tsoupaki bij de opening van het festival Wonderfeel. Het prijswinnende werkThin Air wordt na de prijsuitreiking live uitgevoerd in een nieuwe versie voor strijkorkest door het Wonderfeel Festival Orchestra onder leiding van Johannes Leertouwer.
Lees meer over Thin Air hier>>

NOOIT VAN GEHOORD?! #3

NOOIT VAN GEHOORD?! #2

New Opera: Errollyn Wallen

The story of Dido and Aeneas didn’t end with Dido’s death. Errollyn Wallen takes the story forward, interweaving a full performance of Purcell’s great tragedy with her imaginative new partner-piece. The title: Dido's Ghost

‘Remember me, but ah! Forget my fate' sings Dido at the end of Purcell’s opera. But life isn’t quite as easy as that, and some memories have a destiny of their own.
Set several years after the Carthaginian queen’s death, Dido’s Ghost finds Dido’s sister Anna abandoned on the shores of Aeneas’s new kingdom, igniting a murderous
jealously in Aeneas’s wife Lavinia – and as events play out, its characters confront a past that refuses to fade.

Errollyn Wallen’s new opera, based on a tale by Roman poet Ovid, embraces and complements Purcell’s original, which is performed in its entirety as the centrepiece of a drama that is both old and new. Performed by the period instruments of the Dunedin Consort and live-streamed from our Hall, past blurs into present and
memory becomes emotion in this ambitious and poignant new commission.
Join the online performance on Sunday June 6, 2021 at 20:00 LIVE from the Barbican in London!